Page 126 - Dys
P. 126

126




                                                                                  1




                                 da/dN, м/цикл  10 -9











                                                3



                                                                 2
                                   10 -10

                                         2             3        4       5     6    7    8 9 10
                                                               K, MПa·м       1/2

                     Рисунок 5.5 – Діаграми втомного руйнування ОМ (1, 2) та МШ (3) зварного

                    з’єднання зі сталі 17Г1С у вихідному стані у повітрі за частоти 5 Гц та R = 0,1

                                                       (1) і R = 0,9 (2, 3).



                         При цьому збільшення R, хоч і не суттєво, але дещо сильніше знижує

                  порогове значення K th металу шва порівняно із основним металом. Отримані


                  значення  K th  близькі  до  значень  ефективного  порогу  [13].  Це  підтверджує

                  висновок  про  те,  що  за  низької  асиметрії  циклу  навантаження  саме  високий

                  рівень  закриття  тріщини  в  припороговій  області  ДВР  спричиняє  і  високий

                  рівень K th трубної сталі 17Г1С.

                         Однак  відзначимо,  що  нахил  ДВР  за  асиметрії  циклу  навантаження

                  R = 0,9 інший (рис. 5.5), порівняно із випробами при R = 0,1 (рис. 5.4). А малий

                  діапазон зміни розмаху коефіцієнту інтенсивності напружень K за асиметрії

                  циклу  навантаження  R  =  0,9,  за  якого  отримана  ДВР,  зумовлена  розвитком

                  пластичної зони дуже великого радіусу у вершині тріщини за вищих K. Адже

                  за K = 5 МПа∙м, максимальний рівень коефіцієнту інтенсивності напружень у


                  циклі  навантаження  K max  =  50 МПа∙м.  За  таких  умов  навантаження  високо
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131