Page 340 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 340

340

                  елементів  парогонів  та  можливих  втрат  від  їх  наскрізного  пошкодження

                  (екологічних,  людських,  фінансових  тощо)  для  експлуатаційників  вигідніше

                  робити  вирізки  з елементів,  експлуатованих  в найжорсткіших  температурно-

                  силових  умовах  (що  власне  і  передбачено  чинними  нормативними

                  документами),  для  проведення  таких  вибіркових  досліджень,  ніж  усувати

                  наслідки масштабних пошкоджень і втрат.



                         7.3  Обґрунтування  критичного  структурно-механічного  стану

                  теплотривких високолегованих сталей лопаток роторів парових турбін



                         Результати  металографічних  досліджень  високолегованих  сталей

                  лопаток      роторів      парових       турбін     (15Х11МФ-Ш,           Х12CrNiMoV12-3)

                  підтвердили,  що  їх  деградація  під  час  тривалої  високотемпературної

                  експлуатації  проявилася  збідненням  твердого  розчину  на  вміст  хрому  і

                  молібдену  внаслідок  виділення  та  коагуляції  легованих  карбідів  вздовж  меж

                  пакетів мартенситу та меж зерен, утворення пор навколо них та, як результат,

                  ослаблення  когезії  між  суміжними  зернами.  Зрозуміло,  що  під  час  тривалої

                  високотемпературної  експлуатації  лопаток  за  впливу  робочих  напружень  з


                  високою  асиметрією  циклів  навантаження,  чи  перевантажень  внаслідок
                  виникнення  надмірних  скрутних  чи  згинальних  моментів  під  час


                  технологічних  порушень  в  них  виникають  сприятливі  передумови  для
                  міжзеренного  розтріскування,  якщо  карбіди  вздовж  меж  зерен  в  структурі


                  сталі, навколо яких сформувалися пори, є достатньо великими. Ознаки такого
                  розтріскування  у  вигляді  міжзеренних  фасеток  виявили  на  зламах  лопаток,


                  пошкоджених під час експлуатації (рис. 7.9а).

                         Причому відзначили, що із збільшенням тривалості експлуатації лопаток

                  в  паровій  турбіні,  карбіди  вздовж  меж  зерен  в  структурі  сталі  ставали

                  більшими  (рис.  7.10,  рис.  6.36а)  і  більшу  кількість  міжзеренних  фасеток

                  візуалізували  на  експлуатаційних  зламах  лопаток  під  час  їх  фактографічних

                  обстежень (рис. 7.10б).
   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345