Page 269 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 269

269

                                                      Висновки до розділу 5



                         1.  Металографічно  показано,  що  внаслідок  дифузійного  перерозподілу

                  карбід  твірних  елементів  до  меж  зерен  в  досліджених  теплотривких  сталях

                  парогонів  ТЕС  відбувся  перерозподіл  карбідів  з  їх  виділенням  вздовж  меж

                  зерен  і  зупинки  технологічного  процесу  відіграли  одну  з  ключових  ролей

                  (окрім  температури  і  тривалості  експлуатації,  наводнювання  металу  тощо),

                  оскільки  створювали  градієнтні  температурні,  концентраційні,  деформаційні

                  поля,  які  і  визначили  швидкість  протікання  процесу  зниження  когезії  між

                  суміжними зернами через пороутворення навколо карбідів.

                         2.     Експериментально-розрахунковим                способом        показано,       що

                  закономірності зміни розмірів карбідів і зерен, визначених в діаметральному

                  перерізі  стінки  труб,  корелюють  із  закономірностями  зміни  колових

                  напружень  розтягу  у  цьому  ж  перерізі  за  різних  режимів  експлуатації

                  парогонів  ТЕС  (усталеного,  під  час  планових  чи  вимушених  зупинок

                  технологічного  режиму  експлуатації).  Показано,  що  в  околі  зовнішньої

                  поверхні  труб  незалежно  від  режиму  експлуатації  виникають  колові

                  напруження  розтягу.  Цим  зумовлена  інтенсифікація  росту  зерен,  коагуляції


                  карбідів  вздовж  їх  меж,  і  пришвидшення  руйнування  труб  внаслідок
                  повзучості.


                         3. Для ранжування структурного стану металу різних зон гину парогону
                  та його прямої ділянки запропонували фрактографічний показник ∑n  / ∑N  (де
                                                                                                            i
                                                                                                      i
                  n   -  кількість  ямок  в’язкого  рельєфу  гладких  зразків  на  розтяг,  на  дні  яких
                   і
                  виявили  карбіди  як  ознаку  збереження  їх  когезії  з  матрицею,  відносно


                  загальної кількості ямок N  на одиничній площі зламу). З його використанням
                                                  і
                  показали  очевидну  нерівномірність  процесу  деградації  сталі  12Х1МФ  після
                          3
                  256∙10  год експлуатації на парогоні ТЕС по товщині стінки труби. Зокрема, з

                  його  використанням  показали,  що  найсильніше  деградував  метал  із

                  розтягненої зони гину в околі зовнішньої поверхні труби, а найслабше – метал

                  із прямої ділянки парогону в околі внутрішньої поверхні труби.
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274