Page 266 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 266

266

                  тангенціальних  зразків.  Оскільки  саме  за  результатами  випроб  радіальних

                  зразків  коефіцієнт  α  виявився  найчутливішим  до  зміни  структурно-

                  механічного  стану  сталі  внаслідок  експлуатації,  то  їх  рекомендовано

                  використовувати  для  оцінювання  міри  деградації  теплотривких  сталей  паро-

                  гонів ТЕС, товщина стінки труб яких дає змогу реалізувати їх виготовлення.

                         З  практики  експлуатації  парогонів  ТЕС  відомо,  що  ЗЗ  є  одними  із

                  найслабших  ланок  протяжної  системи  трубопроводів.  Тому  визначення  їх

                  поточного стану вважають ще важливішим ніж оцінка стану прямих ділянок

                  парогонів.  Метал  різних  зон  ЗЗ  на  трубі  із  сталі  15Х1М1Ф  порівняли  за  їх

                  ударною  в’язкістю  KCU,  використавши  для  цього  зразки  лише  осьової

                  орієнтації  (табл. 5.3).  Встановили,  що  максимальний  опір  крихкому

                  руйнуванню  властивий  не  експлуатованому  МШ,  що  свідчить  про  високу

                  якість  використаної  технології  зварювання.  Зміна  коефіцієнта  α  для  металу

                  всіх  зон  не  експлуатованого  ЗЗ  не  виходила  за  межі  діапазону  1,2…1,3

                  (рис. 5.18б).     Водночас       ударна      в’язкість     KCU      металу      різних     зон

                  експлуатованого  ЗЗ  суттєво  знизилася  (табл. 5.3).  І  це  виявили  навіть  за

                  використання  найменш  чутливих  до  деградації  осьових  зразків.  Крім  того,

                  якщо у випадку не експлуатованого ЗЗ найнижчою була ударна в’язкість ОМ,


                  то після експлуатації – металу ЗТВ (табл. 5.3). Якщо ж оперувати коефіцієнтом
                  α,  то  найсильніше  втратили  здатність  чинити  опір  крихкому  руйнуванню


                  експлуатований метал ЗТВ та МШ (рис. 5.18б). Це ознака найінтенсивнішого
                  зниження  енерговитрат  на  руйнування  металу  цих  зон  ЗЗ,  а,  отже,  і


                  найінтенсивнішої  їх  деградації.  І,  як  наслідок,  попри  вищі  показники  опору
                  крихкому  руйнуванню  металу  ЗТВ  та  МШ  на  початку  експлуатації  труб,  їх


                  пришвидшена  (порівняно  із ОМ)  деградація  робить  ці  зони  ЗЗ  ключовими  в

                  оцінюванні реального стану парогонів.

                         Відомо, що різна концентрація напружень в різних зонах гинів парогонів

                  (РЗГ, СЗГ, НЗГ та ПДГ) пов’язана у тому числі із відмінностями між ними за

                  товщиною стінки труб. Як правило, експлуатаційні пошкодження найчастіше

                  виникають        у    РЗГ,     де    існують      найжорсткіші        температурно-силові
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271