Page 265 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 265

265

                  руйнування  істотно  перевищують  затрати  на  його  зародження  (особливо  в

                  експлуатованих  сталях).  Тому  за  показник  деградації  сталей  парогонів

                  прийняли  коефіцієнт  α =  KCU  /  KCV,  вважаючи  його  за  такий,  що  певною

                  мірою (у першому наближенні) характеризує співвідношення затрат енергії на

                  зародження і поширення руйнування в аналізованих сталях.

                                1                                              4
                      2,5                                             2,5
                                2                                              5
                                3                                              6
                      2,0                                             2,0
                                                                     
                      1,5                                             1,5

                      1,0                                             1,0


                      0,5                                             0,5
                               0               501             576  N            0                        576  N
                                        а                                              б

                    Рисунок 5.18 – Коефіцієнт α = KCU / KCV для сталі 15Х1М1Ф (a) та металу

                                                                                5
                    різних зон ЗЗ (б) на трубах, експлуатованих 2·10  год на парогонах ТЕС за
                   різної кількості зупинок блоків N, який визначали за результатами випроб на

                       ударну в’язкість зразків осьової (1), радіальної (2) та тангенціальної (3)

                      орієнтацій (а) та осьових зразків (б) з ОМ (4), металу ЗТВ (5) та МШ (6).



                         Виявили,  що  ударна  в’язкість  сталі  15Х1М1Ф  після  експлуатації  з

                  більшою  кількістю  зупинок  блоків  однозначно  нижча  ніж  металу,

                  експлуатованого за меншої кількості таких зупинок. Причому це підтвердили

                  результати  випроб  незалежно  від  орієнтації  зразків  стосовно  осі  труб  та

                  використаної  геометрії  надрізу  (табл.  5.3,  рис.  5.18а).  Як  особливість

                  відзначили  те,  що  якщо  для  не  експлуатованої  сталі  15Х1М1Ф  значення  α

                  змінювалося  в  діапазоні  від  1,20  до  1,38  (різниця  в  основному  залежала  від

                                                                        5
                  орієнтації  зразків),  то  для  сталі  після  2·10  год  експлуатації  діапазон  зміни

                  коефіцієнта  α  істотно  зріс  (рис. 5.18а).  Так  для  сталі,  що  перенесла  під  час

                  експлуатації  більшу  кількість  зупинок  блоків  (576),  значення  α  досягло

                  найвищого рівня (2,53) за випроб радіальних і дещо меншого (1,85) за випроб
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270