Page 267 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 267
267
експлуатаційні умови і, як наслідок, найсприятливіші передумови для
повзучості. Механічний стан сталі 12Х1МФ із різних зон гину парогону
оцінили за ударною в’язкістю, визначеною на тангенціальних зразках.
Виявили, що в усіх зонах гину найнижчі значення KCU були властиві металу,
вирізаному біля ЗП труби (табл. 5.4). Це пояснили появою в околі ЗП труби
дефектів, спричинених повзучістю. Адже на ділянці РЗГ (через сприятливіші
для повзучості умови) утворювалася більша кількість структурних дефектів і,
як наслідок, значення KCU металу з цієї зони виявилося найнижчим.
Аналіз міри деградації металу різних зон гину з використанням
коефіцієнта α показав, що для металу НЗГ і ПДГ його значення залишалося
майже незмінним по товщині стінки труби, змінюючись в діапазоні 1,4…1,65
(рис. 5.19). Водночас для металу, вирізаному з РЗГ і СЗГ (у першу чергу в
околі ЗП труби), значення α досягли відповідно 2,5 і 2,3.
1
2,5 2
3
2,0
1,5
1,0
РЗГ СЗГ НЗГ ПДГ
3
Рисунок 5.19 – Коефіцієнт α сталі 12Х1МФ з різних зон гину після 286·10 год
експлуатації на парогоні ТЕС з урахуванням розташування тангенціальних
зразків по товщині стінки труби (1 – в околі ЗП і 3 – ВП та 2 – в ЦП).
Таким чином для експлуатованого металу з різних зон гину як і з ПД, і із
різних зон ЗЗ отримали таке саме підвищення коефіцієнта α внаслідок
деградації під час тривалої високотемпературної експлуатації в елементах
парогонів ТЕС.