Page 258 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 258

258

                  схильність  металу  до  пластичного  деформування,  яке  вважають  ключовим

                  чинником  впливу  на  деградацію  сталей  парогонів.  І  це  особливо  важливо

                  враховувати за температури експлуатації парогонів, яка достатньо висока для

                  реалізації повзучості в стінці труб, коли знижуються і опір руху дислокацій, і

                  енерговитрати  на  розблокування  дислокаційних  джерел  в  суміжних  зернах

                  [257,  357].  Тому  для  об’єктів  високотемпературної  експлуатації  опір  руху

                  дислокацій  та  енерговитрати  на  розблокування  дислокаційних  джерел  є

                  ключовими чинниками  впливу  на процеси  деградації  теплотривких сталей,  з

                  якими особливо важливо рахуватися.


                   Таблиця 5.2 – Розмір зерна фериту d і твердість НВ сталі 15Х1М1Ф на різних

                     рівнях по товщині стінки труб запасу і експлуатованих на парогонах ТЕС

                             №               , год           Місце заміру  d*, мкм            HB*
                                             екс

                                                                     ЗП             31          167
                              1        Вихідний стан                ЦП              30          170

                                                                    ВП              30          174

                                                                     ЗП            112          154

                              2                          501        ЦП              62          164

                                            Кількість               ВП             110          149
                                          5
                                   210
                                             зупинок                 ЗП            160          126

                              3                          576        ЦП             105          153

                                                                    ВП             158          120

                           *HB і d відповідають середньо-арифметичним значенням понад 30 замірів


                         Значення  HB  і  d  експериментально  визначили  на  трьох  рівнях  по

                  товщині  стінки  труб  (біля  ЗП,  ВП  та  в  ЦП)  із  сталі  15Х1М1Ф  після  різної

                  тривалості  експлуатації  на  парогонах     (табл. 5.2).  Як  і  очікували  лінійна
                                                                   екс
                  залежність  HB  =  135  +  235d      –1/2   добре  описала  дані,  отримані  для  сталі  у

                  вихідному стані (1) та після експлуатації (2) з меншою (501) кількістю зупинок

                  блоків (рис. 5.16, ділянка І), що узгоджується з відомою залежністю Холла–

                  Петча.  Що  стосується  цієї  ж  сталі  15Х1М1Ф,  але після 576  зупинок  під  час
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263