Page 258 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 258
258
схильність металу до пластичного деформування, яке вважають ключовим
чинником впливу на деградацію сталей парогонів. І це особливо важливо
враховувати за температури експлуатації парогонів, яка достатньо висока для
реалізації повзучості в стінці труб, коли знижуються і опір руху дислокацій, і
енерговитрати на розблокування дислокаційних джерел в суміжних зернах
[257, 357]. Тому для об’єктів високотемпературної експлуатації опір руху
дислокацій та енерговитрати на розблокування дислокаційних джерел є
ключовими чинниками впливу на процеси деградації теплотривких сталей, з
якими особливо важливо рахуватися.
Таблиця 5.2 – Розмір зерна фериту d і твердість НВ сталі 15Х1М1Ф на різних
рівнях по товщині стінки труб запасу і експлуатованих на парогонах ТЕС
№ , год Місце заміру d*, мкм HB*
екс
ЗП 31 167
1 Вихідний стан ЦП 30 170
ВП 30 174
ЗП 112 154
2 501 ЦП 62 164
Кількість ВП 110 149
5
210
зупинок ЗП 160 126
3 576 ЦП 105 153
ВП 158 120
*HB і d відповідають середньо-арифметичним значенням понад 30 замірів
Значення HB і d експериментально визначили на трьох рівнях по
товщині стінки труб (біля ЗП, ВП та в ЦП) із сталі 15Х1М1Ф після різної
тривалості експлуатації на парогонах (табл. 5.2). Як і очікували лінійна
екс
залежність HB = 135 + 235d –1/2 добре описала дані, отримані для сталі у
вихідному стані (1) та після експлуатації (2) з меншою (501) кількістю зупинок
блоків (рис. 5.16, ділянка І), що узгоджується з відомою залежністю Холла–
Петча. Що стосується цієї ж сталі 15Х1М1Ф, але після 576 зупинок під час