Page 255 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 255
255
парогонів ТЕС, випробуваних на циклічну тріщиностійкість у повітрі за
припорогового розмаху коефіцієнта інтенсивності напружень. Адже за
циклічних навантажень руйнування зразків з не експлуатованих сталей звикло
відбувається шляхом формування крізьзеренного втомного рельєфу. Тоді як на
зламах експлуатованої сталі на фоні класичного крізьзеренного втомного
руйнування, властивого не експлуатованій сталі, виявили чітко окреслені
фрагменти міжзеренного руйнування (рис. 5.15). Їх пов’язали з межами зерен,
на яких ще пере випробами на циклічну тріщиностійкість вже були
пошкодження внаслідок повзучості, які сформувалися під час тривалої
експлуатації сталі 15Х1М1Ф на парогонах ТЕС. Вважали, що випробами на
циклічну тріщиностійкість на поверхні зламів зразків з експлуатованого
металу вдалося візуалізувати саме ці пошкоджені межі зерен. Це стало
можливим через кардинальну відмінність ознак крізь- і міжзеренного
руйнування на припороговій ділянці навантаження зразків. Випуклі
міжзеренні фрагменти на зламах зразків з експлуатованого металу чітко
виділялися на фоні їх загалом плиткого крізьзеренного рельєфу. Так на
зразках, вирізаних в околі ЗП труби, експлуатованої за більшої кількості
зупинок блоків, частка міжзеренних фрагментів досягала 34 %. Тоді як на
зламі зразків із труби після 501 зупинки блоку міжзеренних фрагментів на
припороговій ділянці КІН було менше 22%. (рис. 5.13б). Характерний
утомний рельєф зламів з визначальними ознаками у вигляді псевдо боріздок,
орієнтація яких змінювалася від зерна до зерна, визначальний для
низьколегованих теплотривких сталей у вихідному стані (рис. 5.15а). При
цьому найменшу кількість ознак експлуатаційної деградації сталі у вигляді
міжзеренних пошкоджень спостерігали на зламах зразків з центральної
частини по товщині експлуатованих труб.
5
А за тривалості експлуатації (210 год) сталі 15Х1М1Ф на різних
парогонах ТЕС площа міжзеренних фрагментів на зламах зразків була
найбільшою в околі ЗП труби. Причому біля ЗП труби, яка перенесла меншу
кількість зупинок, площа міжзеренного рельєфу на зламі зразка була меншою