Page 255 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 255

255

                  парогонів  ТЕС,  випробуваних  на  циклічну  тріщиностійкість  у  повітрі  за

                  припорогового  розмаху  коефіцієнта  інтенсивності  напружень.  Адже  за

                  циклічних навантажень руйнування зразків з не експлуатованих сталей звикло

                  відбувається шляхом формування крізьзеренного втомного рельєфу. Тоді як на

                  зламах  експлуатованої  сталі  на  фоні  класичного  крізьзеренного  втомного

                  руйнування,  властивого  не  експлуатованій  сталі,  виявили  чітко  окреслені

                  фрагменти міжзеренного руйнування (рис. 5.15). Їх пов’язали з межами зерен,

                  на  яких  ще  пере  випробами  на  циклічну  тріщиностійкість  вже  були

                  пошкодження  внаслідок  повзучості,  які  сформувалися  під  час  тривалої

                  експлуатації  сталі  15Х1М1Ф  на  парогонах  ТЕС.  Вважали,  що  випробами  на

                  циклічну  тріщиностійкість  на  поверхні  зламів  зразків  з  експлуатованого

                  металу  вдалося  візуалізувати  саме  ці  пошкоджені  межі  зерен.  Це  стало

                  можливим  через  кардинальну  відмінність  ознак  крізь-  і  міжзеренного

                  руйнування  на  припороговій  ділянці  навантаження  зразків.  Випуклі

                  міжзеренні  фрагменти  на  зламах  зразків  з  експлуатованого  металу  чітко

                  виділялися  на  фоні  їх  загалом  плиткого  крізьзеренного  рельєфу.  Так  на

                  зразках,  вирізаних  в  околі  ЗП  труби,  експлуатованої  за  більшої  кількості


                  зупинок  блоків,  частка  міжзеренних  фрагментів досягала    34 %.  Тоді  як  на

                  зламі  зразків  із  труби  після  501  зупинки  блоку  міжзеренних  фрагментів  на

                  припороговій  ділянці  КІН  було  менше    22%.  (рис.  5.13б).  Характерний

                  утомний рельєф зламів з визначальними ознаками у вигляді псевдо боріздок,

                  орієнтація  яких  змінювалася  від  зерна  до  зерна,  визначальний  для

                  низьколегованих  теплотривких  сталей  у  вихідному  стані  (рис. 5.15а).  При

                  цьому  найменшу  кількість  ознак  експлуатаційної  деградації  сталі  у  вигляді

                  міжзеренних  пошкоджень  спостерігали  на  зламах  зразків  з  центральної

                  частини по товщині експлуатованих труб.

                                                                       5
                         А  за  тривалості  експлуатації  (210  год)  сталі  15Х1М1Ф  на  різних
                  парогонах  ТЕС  площа  міжзеренних  фрагментів  на  зламах  зразків  була

                  найбільшою в околі ЗП труби. Причому біля ЗП труби, яка перенесла меншу

                  кількість зупинок, площа міжзеренного рельєфу на зламі зразка була меншою
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260