Page 251 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 251

251

                  прямим доказом зниження когезії між суміжними зернами в структурі сталі,

                  спричиненої  її  експлуатаційною  деградацією.  На  цій  основі  площу

                  міжзеренного рельєфу, що припадає на одиницю площі зламів ударних зразків

                  з  експлуатованих  теплотривких  сталей,  запропонували  використовувати  як

                  кількісний  показник  їх  структурно-механічного  стану.  Причому  критичного

                  стану, оскільки оцінювали його на етапі спонтанного руйнування зразків.

                         З  використанням  цього  показника  чітко  продемонстрували  градієнт

                  зміни  структурного  стану  металу  по  товщині  стінки  труби.  Адже  в  центрі

                  перерізу стінки труб, де перерозподіл карбідів на межі зерен та утворення пор

                  навколо  них  проявився  найслабше  (а  саме  вони  відповідальні  за  ослаблення

                  когезії між суміжними зернами), значення цього показника значно менші ніж в

                  околі їх поверхонь (рис. 5.11). Причому чим інтенсивніше деградований метал

                  (після  більшої  кількості  зупинок  блоків  в  процесі  експлуатації),  тим

                  відчутнішим виявився перепад по товщині стінки труби за цією структурною

                  ознакою, пов’язаною з ослабленням меж між суміжними зернами.



                                           S, %




                                         80




                                         60




                                         40


                                                      2                         3

                     Рисунок 5.11 – Частка міжзеренних фрагментів на одиничній площі зламів

                       ударних зразків S, вирізаних біля зовнішньої (білі), внутрішньої (чорні)

                   поверхонь труби та в центрі її перерізу (сірі стовпчики) сталі 15Х1М1Ф після

                           5
                     ~2∙10  год експлуатації на парогонах з 501 (2) та 576 (3) зупинками блоків.
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256