Page 185 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 185

185

                  відбулися ще під час під час експлуатації труби, а гідроопресовування лише

                  сприяло  їх  візуалізації  на  зламі.  Вважали, що  інтенсивна  деформація  металу

                  перетинок  між  ділянками  з  ослабленими  межами  зерен  в  кожному  циклі

                  навантаження під час гідроопресовування труб формувала рельєф, властивий

                  малоцикловій  утомі,  що  сприяло  їх  візуалізації  у  вигляді  округлих  зон  з

                  міжзеренним рельєфом на дні.























                                         а                                               б
                   Рисунок 4.5 – Фрактографічні особливості, спричинені гідроопресовуванням

                                 труби, на етапі до- (а) і закритичного (б) руйнування.



                         Завершальний  етап  наскрізного  руйнування  труби  відбувався  за  чисто

                  крихким  крізьзеренним  механізмом  (рис.  4.5б),  коли  довжина  тріщини  (з

                  урахуванням її підростання за малоциклової утоми) перевищила 2/3 товщини

                  стінки труби і її ріст став неконтрольованим. І хоча тріщина поширювалася в

                  різні  боки  від  центру  наскрізного  пошкодження  з  утворенням  косого  зламу

                  (через реалізацію макрозсуву), але у зоні V реалізувалося крихке крізьзеренне

                  руйнування. Отже найдальше розташований від джерела наводнювання метал

                  (біля зовнішньої поверхні труби) також деградував під час експлуатації.

                         Таким  чином,  завдяки  гідроопресовуванню  вдалося  візуалізувати


                  фрактографічну  ознаку  деградації  металу  ЗТВ,  а  саме  розпорошені  округлі
                  фрагменти  з  міжзеренним  рельєфом  на  їх  дні,  перетинки  між  якими


                  руйнувалися внаслідок інтенсивної пластичної деформації в кожному з циклів
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190