Page 190 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 190
190
За результатами випроб на ударну в’язкість вплив гідроопресовування
був найочевиднішим. Якщо внаслідок зростання кількості циклів від 2235 до
2600 ударна в’язкість ОМ знизилася на 25%, то металу ЗТВ – майже на 42%, а
МШ – на 40% (рис. 4.7). Причому за характеристикою KCV деградація і металу
ЗТВ, і МШ була сильнішою, ніж ОМ. Причому дефекти, що утворилися в
металі осьових ЗЗ під час експлуатації труб на нафтогоні, за наступного
впливу малоциклової втоми (під час їх гідроопресовування) додатково знизили
опір крихкому руйнуванню металу всіх зон ЗЗ, а особливо металу ЗТВ та МШ.
2,0
Основний Зона Метал шва
термічного
KCV , МДж/м 2 1,0
метал
1,5
впливу
0,5
0,0
ОМ ЗТВ МШ
Кількість циклів гідроопресовування
2225, 2300, 2600
Рисунок 4.7 – Зміна ударної в’язкості металу різних зон осьового ЗЗ в
трубах, експлуатованих впродовж ~45 років на нафтогоні з наступним
гідроопресовуванням аж до наскрізного їх руйнування.
Висновок про інтенсивнішу деградацію металу ЗТВ та МШ і про вищу
чутливість до деградації ударної в’язкості (порівняно з характеристиками
міцності і пластичності) узгоджується із сформульованим раніше за
результатами досліджень ЗЗ на трубах головних парогонів ТЕС [315]. Отже, не
дивлячись на істотну відмінність температурного режиму експлуатації нафто- і
парогонів ознаки деградації металу в обох випадках практично однакові:
істотне зниження ударної в’язкості та відносного звуження за одночасного
незначного зростання відносного видовження.