Page 179 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 179
179
a
б
Рисунок 4.1 – Фрагмент труби нафтогону (а) та морфологія тріщини (б,
зверху), орієнтованої вздовж осьового ЗЗ, яку виявили після 2300 циклів
гідроопресовування труби після 45 років її експлуатації на магістральному
нафтогоні, та макрофрактограма отриманого зламу (б, знизу).
Аналіз корозійних уражень на внутрішній поверхні зруйнованих труб,
виявив, що найбільша їх кількість зосереджена в околі осьових ЗЗ, тоді як на
діаметрально протилежних до шва ділянках труб вони практично відсутні. Під
час експлуатації на нафтогоні однієї з досліджених ділянок труб ЗЗ в ній було
розташоване в донній частині труби (орієнтоване на 5.00 за умовним
циферблатом). Тому різну інтенсивність корозійних уражень по її периметру
пов’язали з впливом особливо агресивної підтоварної води [310, 311], яка
накопичувалася саме в донній її частині. Крім того, відомо, що метал усіх зон
ЗЗ особливо вразливий до корозійного впливу водних середовищ. Тому
розташування аналізованого заводського осьового шва в донній частині труби
сприяло появі локальних корозійних ушкоджень на її внутрішній поверхні з
наступним зародженням корозійно-механічних тріщин в околі цього ЗЗ.