Page 178 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 178

178

                                                           РОЗДІЛ 4



                  СТРУКТУРНО-МЕХАНІЧНИЙ СТАН НИЗЬКОЛЕГОВАНИХ ТРУБНИХ

                         СТАЛЕЙ, ЕКСПЛУАТОВАНИХ ЗА ВПЛИВУ КЛІМАТИЧНИХ

                                                ТЕМПЕРАТУРНИХ УМОВ



                         4.1  Особливості деградації труб магістрального нафтогону



                         4.1.1  Фрактографічні особливості руйнування труб


                         Дослідили особливості руйнування  трьох  ділянок  труб  зі  сталі  10Г2С1

                  діаметром  529  та  товщиною  стінки  7  мм  зі  заводським  осьовим  зварним

                  з’єднанням (ЗЗ) після 45 років експлуатації на магістральному нафтогоні. Для

                  візуалізації  ознак  деградації  сталі  герметизовані  ділянки  труб  циклічно
                                                                                                                -2
                  опресовували водою за зростання тиску води до 6,4 MПa зі швидкістю 3,6∙10
                          -1
                  МПа∙с , а після цього тиск поступово знижували, фіксуючи кількість циклів

                  до  появи  в  них  наскрізних  руйнувань  (гідроопресовування  труб  здійснив

                  Р. М. Басараб).  Аналізовані  ділянки  труб  довели  до  наскрізних  пошкоджень

                  вздовж  заводського  осьового  ЗЗ.  Перша  з  них  втратила  герметичність  вже

                  після 2235, друга після – 2300, а третя – 2600 циклів гідроопресовування.

                         Фрактографічне  обстеження  зламів  усіх  труб  по  центру  максимально

                  розкритої       частини       наскрізних       дефектів      виявило,       що      внаслідок

                  гідроопресовування  вони  руйнувалися  від  внутрішньої  поверхні  труб

                  (рис. 4.1).  Осередки  зародження  руйнування  розташовувались  в  зоні

                  термічного  впливу  (ЗТВ)  поблизу  лінії  сплавлення  осьового  ЗЗ.  На  етапі

                  докритичного  руйнування  макрозлами  труб  були  орієнтовані  практично

                  радіально стосовно внутрішньої їх поверхні. А на завершальному (праворуч і

                  ліворуч  від  центральної  частини  макрозламу)  –  неконтрольоване  поширення

                  руйнування  проявилось  формуванням  косих  зламів.  При  цьому  траєкторія

                  поширення тріщин відхилялася від осьового ЗЗ вглиб основного металу (ОМ).
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183