Page 175 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 175
175
Висновки до розділу 3
1 Встановлено, що спектр мікроструктур вуглецевих сталей елементів
конструкцій кінця ХІХ – початку ХХ сторіч змінювався від практично феритної
(перекриття залізничного вокзалу) до ферит-перлітної (водонапірна вежа,
Пісковий міст) та ферит-карбідної (Центрально–Поморський міст), що
залежало від вмісту в них вуглецю. Спільною структурною ознакою таких
сталей були ланцюжки шлакових включень або їх слідів, нерівномірно
розподілені в перерізі елементів і витягнені вздовж напряму вальцювання.
2 Сукупна тривала дія кліматичних чинників (пориви вітру, опади,
добові і сезонні коливання температури і напружень) сприяла декогезії
неметалевих включень від матриці. Як наслідок попри зовнішнє збереження
цілісності елементів конструкцій великі лінзоподібні включення в їх перерізах
втрачали зв'язок з феритною матрицею, утворюючи структурно обумовлені
дефекти, які виконували роль резервуарів для водню, створювали додаткову
концентрацію напружень та полегшували формування розшарувань і остаточне
руйнування.
3 Середнє значення твердості за Брінелем ремонтної сталі різних
елементів водонапірної вежі в Миколаєві становило 117 HB, а сталі початку
ХХ сторіччя – 71…83 НВ. Відзначили більший розкид значень твердості НВ
сталі різних елементів вежі після понад 100 річну експлуатацію порівняно з
властивим для ремонтної сталі, що пояснили різною мірою пошкодженості
сталей, тривалість експлуатації яких відрізнялася майже вдвічі.
4 Механічні характеристики експлуатованих вуглецевих сталей
порівняли за їх зміною відносно відповідних характеристик сталей у
вихідному стані з відповідним вмістом вуглецю. Внаслідок експлуатації
міцність усіх сталей знижувалалася, але найбільше це проявилося на сталях
конструкцій Вроцлава. Чутливість інших характеристик до зміни структурно-
механічного стану аналізованих сталей зростала у такій послідовності: δ, ψ та
KCV.