Page 215 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 215
215
іноземного (типу АPI 5L Х52, Х60, Х70) виробництв, що перебувають в
експлуатації понад 30 років. Найчастіше в побудові трубопровідної мережі
використовували сталі порівняно невисокої міцності з феритно-перлітною
структурою та з текстурою вздовж напряму вальцювання з витягнутими
стрічками неметалевих включень у цьому ж напрямі. Через таку особливість
мікроструктури в сталях під дією робочих навантажень зароджуються
мікротріщини вздовж меж матриці з включеннями. За наводнювання сталей,
якого неможливо уникнути під час тривалої експлуатації, утворення таких
мікротріщин полегшене. Вони об’єднуються у напрямі вальцювання, що
сприяє виникненню мікророзшарувань [272–274], що погіршує механічні
властивості сталей та посилює їх схильність до водневої крихкості. За певних
експлуатаційних умов процес розвитку мікророзшарування може призвести і
до макророзшарувань в стінці труби, спричинених воднем [101, 104], і це
становить окрему проблему в аналізі можливої втрати цілісності
трубопроводів. Однак слід розуміти, що основною передумовою
макроруйнування є озвиток мікророзшарувань між волокнами текстури та
неметалевими включеннями, спричинене наводнюванням металу стінки труби
впродовж її експлуатації.
Наводнювання конструкційних сталей супроводжується виникненням
внутрішніх напружень [275, 276], що підтверджено як прямими
експериментами з прикладанням зовнішнього навантаження, так і
руйнуванням без його прикладання. Основним механізмом появи внутрішніх
напружень в процесі наводнювання вважають рекомбінацію атомарного водню
в мікроструктурних дефектах зі створенням в них значних тисків [17, 72]. Це
може спричиняти локальні напруження в об’ємі металу, сумірні з
характеристиками його міцності. Таким чином, можна припустити, що
міцність трубних сталей гратиме ключову роль у формуванні експлуатаційної
пошкодженості за механізмом виникнення тиску в дефектах. Цей механізм

