Page 213 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 213

213

                      Однак  характер  її  зміни  залежить  від  матеріалу,  який  контактував  з

               контртілом.  Температура  в  зоні  контакту  в  парах  тертя  (1)  і  (2)  залишалася

               практично постійною до Р = 8 МПа. Лише за питомого навантаження 10 МПа

               температура  різко  зросла  в  два  рази  (для  пари,  де  контртіла  і  диск  були

               виготовлені зі сплаву Д16 з шаром ПЕО, стовпчик 1) і більш ніж в 4 рази (коли

               контртіла та диск були виготовлені з різних сплавів Д16 і АМг6 з шарами ПЕО

               на  їх  поверхні,  стовпчик  2).  Під  час  контакту  одного  й  того  ж  контртіла  з

               дисками, виготовленими зі сплавів Д16 та АМг6 з синтезованими на поверхнях

               ЕДП  шарами  ПЕО,  температура  в  зоні  їх  контакту  поступово  зростала  за

               питомого навантаження 4-6 МПа (стовпчики 3 і 4). Однак у парі тертя з диском

               зі сплаву АМг6 з шаром ПЕО, синтезованим на поверхні ЕДП, це відбувалося

               при меншому питомому навантаженні (стовпчик 4). Загалом зміни температури

               в зоні контакту аналізованих трибопар (рис. 5.25б) добре корелюють зі змінами

               коефіцієнтів  тертя  для  них  у  мінеральній  оливі  (рис.  5.25а).  Це  підтверджує

               визначальну роль коефіцієнта тертя між елементами пари тертя на температуру

               в зоні трибоконтакту.

                      Дані про (рис. 5.26, стовпчик 5) втрати маси W дисків з різних матеріалів

               свідчать, що внаслідок їх фрикційної взаємодії з контртілом (сегментом) з ПЕО

               Д16 в мінеральній оливі І-20 значення W для сталевих дисків з гальванічним

               хромуванням були найменшими.

                      Водночас, втрата маси всіх чотирьох аналізованих дисків з шарами ПЕО

               (стовпчики 1-4) була в 4-5 разів більшою, ніж у сталевих дисків з гальванічним

               хромуванням, прийнятих за еталон для порівняння, оскільки вони є найкращим

               варіантом в умовах тертя (рис. 5.26).

                      Крім того, слід зазначити, що незалежно від питомого навантаження під

               час  випробувань на  тертя  втрата  маси шарів ПЕО, синтезованих  на  дисках  зі

               сплавів  Д16  та  АМг6  (стовпчики  1,  2),  була  меншою,  ніж  у  шарів  ПЕО,


               синтезованих на поверхнях ЕДП Д16 та ЕДП АМг6 (стовпчики 3, 4 відповідно).
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218