Page 214 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 214

214

                                                                                Рисунок 5.26 – Середні

                                                                       значення втрати маси W залежно

                                                                      від питомих навантажень Р, отри-

                                                                       мані для різних дисків зі сплавів

                                                                     Д16 (1) і АМг6 (2) з синтезованими

                                                                        на їх поверхні шарами ПЕО, а

                                                                      також з шарами ПЕО на поверхні

                                                                          ЕДП Д16 (3) та ЕДП АМг6

               (4),  або  зі  сталі  з  гальванічним  хромуванням  (5),  після  4  год  випробувань  на

               тертя  в  мінеральному  мастилі  І-20  в  трибопарі  з  контртілом  зі  сплаву  Д16  з

               шаром ПЕО.


                      Збільшення  значень  W  при  терті  шарів  ПЕО,  синтезованих  на  ЕДП,

               відносно  шарів,  синтезованих  безпосередньо  на  поверхні  обох  сплавів,  не

               перевищувало 22%. Причиною такої розбіжності може бути висока пористість

               шарів  ПЕО,  синтезованих  на  ЕДП.  Адже  збільшення  кількості  дефектів  на

               поверхні шарів ПЕО неодмінно інтенсифікує знос диска під час тертя з менш

               дефектною поверхнею контртіла зі сплаву Д16 з шаром ПЕО.

                      Також відзначили, що хоча втрата маси дисків з усіма проаналізованими

               ПЕО  шарами  зростала  зі  збільшенням  питомого  навантаження,  негативний

               вплив  більшої  пористості  ПЕО  шарів  на  поверхні  ЕДП  не  збільшувався  в

               більшій мірі для ПЕО шарів, нанесених безпосередньо на алюмінієві сплави. Це

               свідчить  про  перспективність  використання  комплексного  методу  зміцнення

               алюмінієвих  сплавів.  Зокрема,  він  буде  корисним  для  відновлення  поверхонь

               дорогих та конструктивно складних елементів машин зі слідами значного зносу

               під час тривалої експлуатації.

                      Методом рентгенофазового аналізу виявлено сегрегацію часточок міді на

               поверхні  тертя  диска  (зі  сплаву  Д16  з  шаром  ПЕО,  синтезованим  на  ЕДП,

               напиленим  електродами  зі  сплаву  Д16)  в  парі  зі  сталлю  ШХ15  (рис.  5.27).

               Рентгенофазовий  аналіз  також  підтвердив  наявність  міді  та  її  сполук  на


               поверхні тертя (рис. 5.28).
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219