Page 216 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 216
216
лізації цього ефекту провели серію випробувань на тертя в моторній оливі
15W30 та олійно-гліцериновій суміші (рис. 5.29 і рис. 5.30). Для цього диски з
технічного алюмінію марки 1010 і сплаву Д16 з синтезованими ПЕО шарами на
поверхні ЕДП, напилених електродами зі сплавів 1010 і Д16, випробовувалися в
парах тертя з контртілом зі сталі ШХ15 з твердістю 780 HB. Встановлено, що
коефіцієнт тертя f між диском зі сплаву Д16 з шаром ПЕО, синтезованим на
ЕДП Д16, і контртілом зі сталі ШХ15 значно знижується при випробуваннях на
тертя в суміші моторної оливи 15W30 з 2,5 об.% гліцерину. Зменшення коефі-
цієнта f відбувалося у всьому досліджуваному діапазоні зміни питомого наван-
таження і становило від 3,5 до 65 разів при Р = 2 і 12 МПа відповідно. Коефі-
цієнт тертя залишався на досить низькому рівні (нижчим за 0,015) аж до пито
a б
Рисунок 5.29 – Зміна коефіцієнта тертя f (а) та температури трібонагріву Т
(б) в залежності від питомого навантаження Р за фрикційних випробувань дисків
(виготовлених зі сплаву Д16 з ЕДП, напилених електродами з технічного
алюмінію А0 (1, 2) або сплаву Д16 (3, 4), з подальшим синтезом на ньому шарів
ПЕО) в трибоконтакті з контртілом, виготовленим зі сталі ШХ15 твердістю 780
НВ, в моторній оливі 15W30 (1, 3) та з добавкою 2.5 об.% гліцерину (2, 4).
мого навантаження 14 МПа (рис. 5.29а, стовпчики 4), а температура трибо-
нагріву контактуючих пар не перевищувала 33 °С (рис. 5.29б, стовпчик 4).
Зменшення коефіцієнта тертя та уповільнення трибонагріву зони контакту були
менш помітними за випробувань в тій же олійно-гліцериновій суміші з