Page 211 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 211
211
У таких парах тертя втрата маси контртіла з бронзи БрС-30 була най-
більшою (стовпчик 8). Знос контртіла зі стлі з твердістю 330 НВ був дещо
меншим, ніж у бронзи (стовпчик 7). Катастрофічний знос бронзи і сталі з
твердістю 330 НВ відбувався через різання гострими виступами по шару ПЕО
(через відносно високу шорсткість поверхні), з утворенням суспензії з
мікронних часточок стружки в мастилі. Однак зі збільшенням твердості сталі до
780 НВ втрати маси контртіла в парі тертя з шаром ПЕО на сплаві Д16 значно
зменшилися (стовпчик 6). Після випробування контртіла зі сталі з гальванічним
хромуванням в парі з диском зі сплаву Д16 з шаром ПЕО його втрата маси була
найменшою (стовпчик 5).
Найменша втрата маси контртіла з ПЕО шарами на різних підкладках
виявлена для сплаву Д16 з ПЕО шаром в парі з диском з того ж сплаву після
обробки ПЕО (стовпчик 1, рисунок 5.24). Знос інших варіантів контртіл з
синтезованими шарами ПЕО (ПЕО АМг16, ПЕО ЕДП Д16, ПЕО ЕДП АМг16)
був майже вдвічі більшим (стовпчики 2-4), ніж у випадку, коли обидва
фрикційні елементи були виготовлені з ПЕО Д16 (стовпчик 1). Також було
відмічено, що при збільшенні питомого навантаження під час тертя втрати маси
контртіл з шарами ПЕО варіантів 2-4 практично не змінювалися. Незначне
збільшення зносу почало проявлятися лише при максимальному питомому
навантаженні 10 МПа. Тоді як знос контртіла з ПЕО Д16 в парі з диском зі
сплаву Д16 з таким же шаром ПЕО збільшився більш ніж в 1,5 рази при
збільшенні питомого навантаження до 10 МПа (стовпчик 1).
Отже, обробка ПЕО контртіл, виготовлених і з алюмінієвих сплавів, і з
ЕДП на їх поверхні, значно зменшила втрату їх маси за тертя в парі зі сплавом
Д16 з шаром ПЕО (стовпчики 1-4) порівняно з низько міцною сталлю і бронзою
(стовпчики 7, 8). Однак їх знос збільшився у 2-3 рази (високоміцна сталь і
гальванічно хромована сталь, стовпчики 5, 6).
Дослідили характеристики зношування контртіла зі сплаву Д16 з шаром
ПЕО в парі з різними дисками (як пари зворотного тертя). За низьких питомих
навантажень (2-6 МПа) коефіцієнт тертя f змінювався несуттєво для всіх