Page 212 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 212

212

               аналізованих  пар  тертя  (рис.  5.25  а).  Зі  збільшенням  питомого  навантаження

               понад  6  МПа  коефіцієнт  тертя  f  для  пар  тертя  (1),  (2),  (3)  і  (4)  зростав

               відчутніше.  Найбільших  значень  коефіцієнт  f  досягав  для  пар  тертя  (3)  і  (4).

               Водночас  для  пари  тертя  (5)  цей  коефіцієнт  практично  не  змінювався  при

               збільшенні питомого навантаження до 10 МПа.

                      На  нашу  думку,  високі  коефіцієнти  тертя  при  трибоконтакті  двох

               поверхонь з шарами ПЕО (стовпчики 3 і 4) обумовлені їх високою шорсткістю

               після  шліфування  (Ra  =  0,14…0,20).  Тоді  як  шорсткість  поверхні  сталі  з

               гальванічно  нанесеним  хромом  після шліфування  була  значно  меншою  (Ra  =

               0,08).  Як  наслідок,  коефіцієнт  тертя  пари  тертя  (5)  залишався  низьким  і  не

               залежав від величини питомого навантаження. Результати показали, що під час

               4-годинних випробувань температура T в околі зони контакту пари тертя (5) не

               перевищувала 27 °C (рис. 5.25 б). Водночас для всіх інших варіантів пар тертя

               температура чітко зростала зі збільшенням Р.









                                                                         t, C











                                       P, МПа                                          P, МПа

                                      a                                                б

                      Рисунок 5.25 – Середні значення коефіцієнтів тертя f (а) і температури Т

               поблизу  зони  трибоконтакту  (б),  визначені  в  мінеральному  мастилі  І-20  за

               різних значень питомого навантаження Р після 4 год випробувань на тертя між

               контртілом  (сегментом)  зі  сплаву  Д16,  зміцненим  шаром  ПЕО,  і  різними

               дисками зі сплавів Д16 (1), АМг6 (2), ЕДП Д16 (3) і ЕДП АМг6 (4) з поверхнево

               зміцненими шарами ПЕО, а також зі сталі з гальванічним хромуванням (5).
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217