Page 212 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 212
212
аналізованих пар тертя (рис. 5.25 а). Зі збільшенням питомого навантаження
понад 6 МПа коефіцієнт тертя f для пар тертя (1), (2), (3) і (4) зростав
відчутніше. Найбільших значень коефіцієнт f досягав для пар тертя (3) і (4).
Водночас для пари тертя (5) цей коефіцієнт практично не змінювався при
збільшенні питомого навантаження до 10 МПа.
На нашу думку, високі коефіцієнти тертя при трибоконтакті двох
поверхонь з шарами ПЕО (стовпчики 3 і 4) обумовлені їх високою шорсткістю
після шліфування (Ra = 0,14…0,20). Тоді як шорсткість поверхні сталі з
гальванічно нанесеним хромом після шліфування була значно меншою (Ra =
0,08). Як наслідок, коефіцієнт тертя пари тертя (5) залишався низьким і не
залежав від величини питомого навантаження. Результати показали, що під час
4-годинних випробувань температура T в околі зони контакту пари тертя (5) не
перевищувала 27 °C (рис. 5.25 б). Водночас для всіх інших варіантів пар тертя
температура чітко зростала зі збільшенням Р.
t, C
P, МПа P, МПа
a б
Рисунок 5.25 – Середні значення коефіцієнтів тертя f (а) і температури Т
поблизу зони трибоконтакту (б), визначені в мінеральному мастилі І-20 за
різних значень питомого навантаження Р після 4 год випробувань на тертя між
контртілом (сегментом) зі сплаву Д16, зміцненим шаром ПЕО, і різними
дисками зі сплавів Д16 (1), АМг6 (2), ЕДП Д16 (3) і ЕДП АМг6 (4) з поверхнево
зміцненими шарами ПЕО, а також зі сталі з гальванічним хромуванням (5).