Page 217 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 217
217
використанням диска з шаром ПЕО, синтезованим на поверхні ЕДП за
допомогою електродів з технічного алюмінію 1010 (рис. 5.35, колонки 2).
Зокрема, за додавання гліцерину до моторної оливи коефіцієнт тертя
зменшився лише в 1,8 і 3,2 рази при Р = 2 і 10 МПа відповідно. При цьому
температура в зонах контакту цієї пари тертя також була досить високою і при
Р = 12 МПа досягала 140 °C, що лише трохи нижче, ніж за тертя в оливі без
додавання гліцерину (160 °C).
Також було проведено порівняння трибологічних характеристик однієї з
досліджуваних пар тертя (а саме диска зі сплаву Д16 з шаром ПЕО на ЕДП Д16
в трибоконтакті з контртілом із загартованої сталі ШХ15) в чистому гліцерині і
в суміші з моторною оливою 15W30 з невеликими кількостями (5, 2,5 і 1 об. %)
гліцерину (рис. 5.30). Встановлено, що навіть незначного додавання (1 об. %)
гліцерину до моторної оливи достатньо, щоб мати майже такий самий вплив на
характеристики тертя в цій композиції, як і чистий гліцерин.
t, C
P, МПа
a б
Рисунок 5.30 – Коефіцієнт тертя f (а) та температура трибонагріву t (б),
визначені за різних питомих навантажень Р під час випробувань на тертя диска
(виготовленого зі сплаву Д16 з ЕДП Д16 із синтезованим поверх нього шаром
ПЕО) у трибоконтакті з контртілом (сталь ШХ15 твердістю 780 НВ) у чистому
гліцерині (1) та в моторній оливі 15W30 з додаванням 5 (2), 2,5 (3) та 1 (4) об. %
гліцерину.