Page 282 - Microsoft Word - Дисертація_Винар_end
P. 282
282
Рисунок 7.13 – Ширина доріжки тертя сплавів, легованих кобальтом і
графітом, на повітрі і в 3% розчині NaCl.
Додавання 2% графіту у композиційний матеріал призводить до
незначного підвищення коефіцієнта тертя (рис.7.12б). Протягом випробувань
його середнє значення змінюється від 0,15 до 0,2 і спостерігається
викришування матеріалу в послабленій графітом зоні, його потрапляння на
доріжку тертя. При проходженні індентора по цих ділянках спостерігається
значна осциляція коефіцієнта тертя Δμ=+0,05…0,1.
Зі збільшенням концентрації графіту у матеріалі до 4% спостерігається
зниження коефіцієнта тертя: середнє його значення становить 0,10...0,11
протягом усього часу випробувань (рис.7.12в). Проте внаслідок значного
накопичення абразиву на краях доріжки тертя значення коефіцієнта тертя в
цих ділянках зростають до 0,4…0,6.
Таким чином, за даних умов тертя найкращі антифрикційні властивості
виявлено у вихідного сплаву ВН20, що характеризуються низьким
коефіцієнтом тертя (0,1), практично відсутністю пошкоджуваності поверхні
тертя. Внесення графіту у твердосплавну композицію ВН20 дещо погіршує
значення коефіцієнта тертя (0,1…1,25), що зумовлено локальним
викришуванням матеріалу.