Page 282 - Microsoft Word - Дисертація_Винар_end
P. 282

282
























                           Рисунок 7.13 – Ширина доріжки тертя сплавів, легованих кобальтом і


                                        графітом, на повітрі і в 3% розчині NaCl.



                        Додавання  2%  графіту  у  композиційний  матеріал  призводить  до
                  незначного підвищення коефіцієнта тертя (рис.7.12б). Протягом випробувань


                  його  середнє  значення  змінюється  від  0,15  до  0,2  і  спостерігається

                  викришування матеріалу в послабленій графітом зоні, його потрапляння на

                  доріжку тертя. При проходженні індентора по цих ділянках спостерігається

                  значна осциляція коефіцієнта тертя Δμ=+0,05…0,1.

                        Зі збільшенням концентрації графіту у матеріалі до 4% спостерігається

                  зниження  коефіцієнта  тертя:  середнє  його  значення  становить  0,10...0,11

                  протягом  усього  часу  випробувань  (рис.7.12в).  Проте  внаслідок  значного

                  накопичення абразиву на краях доріжки тертя значення коефіцієнта тертя в

                  цих ділянках зростають до 0,4…0,6.

                        Таким чином, за даних умов тертя найкращі антифрикційні властивості

                  виявлено  у  вихідного  сплаву  ВН20,  що  характеризуються  низьким

                  коефіцієнтом тертя (0,1), практично відсутністю пошкоджуваності поверхні

                  тертя. Внесення графіту  у твердосплавну  композицію  ВН20 дещо погіршує

                  значення  коефіцієнта  тертя  (0,1…1,25),  що  зумовлено  локальним

                  викришуванням матеріалу.
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287