Page 78 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 78
78
40 Метал шва Основний метал
20 20 20
, % 0 HB YS UTS KCV KCU K C K th K th eff , % 0 HB YS UTS KCV KCU K C K K th eff , % 0 HB 0,2 B KCV J 1c K th eff HB 0,2 B KCV J 1c K th eff
th
-20 -20
-20
-40 -40 -40
-60 -60 -60
-80 Кількість зупинок блоків ТЕС -80 Кількість зупинок блоків -80
N = 501 N = 576
а б в
60 60 60
30 KCU K K 30 KCU K K 30
, % 0 th th eff d , % 0 th th eff d , % 0 KCUK th K th eff d
-30 ср -30 ср -30 ср
-60 -60
-60
-90 -90 -90
г д е
Рисунок 1.17 – Порівняння комплексу механічних характеристик сталі
5
15Х1М1Ф після ~2·10 годин експлуатації на прямих ділянках парогонів ТЕС,
які перенесли 501 (а) і 576 (б) зупинок блоків, металу шва з колового зварного
з’єднання труб (в) та сталі 12Х1МФ з різних зон пароперепускного гину після
3
256∙10 год експлуатації – розтягненої (г), нейтральної (д) і стисненої (е) зон –
за їх чутливістю до деградації. Для експлуатованих сталей прямих ділянок і
металу шва [λ = 100% (P – P ) / P ], де P і P – відповідні
екс
екс
вих
вих
вих
характеристики сталей у вихідному стані і після експлуатації, а для металу із
різних зон гину λ = [(П зона гину – П пряма ділянка ) / П пряма ділянка ]·100%.
Подібні порівняння застосували до металу зварного шва. Перед
експлуатацією метал шва мав вищі характеристики міцності і пластичності ніж
основний метал, а після експлуатації вони знизилися сильніше (за винятком
відносного видовження), ніж характеристики основного металу (рис. 1.17в)
[203, 211, 215]. Крім того, міцність і в'язкість руйнування металу шва і
основного металу знижувалися одночасно, що не характерно за будь-якого
іншого впливу окрім деградації металу. Також виявлено нетипову протилежну
зміну характеристик пластичності δ та ψ для експлуатованого металу зварного
шва [212]. Звикло ці характеристики одночасно або зростають, або
знижуються. Подібну тенденцію зміни проаналізованих характеристик