Page 72 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 72

72

                  зародження порожнин та зростає їх кількість, а з підвищенням температури –

                  пришвидшується  їх  ріст  [152].  Швидкість  зародження  пор  за  повзучості

                  залежить  від  структури  сталі.  Так,  в  сталях  з  ферит-карбідною  структурою

                  зародження пор звикло відбувається швидше, ніж в сталях з ферит-перлітною

                  або ферит-бейнітною структурами [194]. Причому виділення карбідів вздовж

                  меж  зерен  є  необхідною  передумовою  пороутворення  внаслідок  повзучості.

                  Невідповідність  модуля  пружності  та  коефіцієнта  теплового  розширення

                  карбідів і матриці уможливлює розшарування вздовж їх меж з формуванням

                  пор.     А    неможливість         уникнення       наводнювання         сталей      елементів

                  теплоенергетичного устаткування впродовж їх тривалої високотемпературної

                  експлуатації є передумовою для накопичення водню у цих порах, що сприяє їх

                  росту та злиттю з сусідніми із формуванням міжзеренних тріщин.

                         Після  тривалої  експлуатації  за  температури  550…570  °С  і  робочих

                  напружень 40…70 МПа в структурі сталей парогонів кількість пор вздовж меж

                                            5
                                                   -2
                                      3
                  зерен  сягає  10 …10   мм ,  а  їх  розмір  –  0,05…8,0  мкм.  За  їх  появи
                  характеристики  сталей  знижуються,  і  пришвидшується  їх  руйнування  через
                  вичерпування  запасу  тривалої  міцності  [195].  Технічний  стан  цих  сталей

                  оцінюють за кількістю пор вздовж меж зерен, яка не повинна бути більшою


                  ніж п'ять пор в полі зору окуляра за 1000 кратного збільшення [196]. Під час
                  експлуатації  за  температури  понад  400ºС  навіть  леговані  сталі  схильні  до


                  повзучості,  тому  їх  опір  повзучості  оцінююють  за  напруженням,  за  якого
                  досягається допустиме значення залишкової деформації (табл.1.8) [197].


                         Залишкову  пластичну  деформацію  періодично  впродовж  всього  терміну
                  експлуатації  парогонів  ТЕС  контролюють  і  на  прямих  ділянках  парогонів  зі


                  сталі 12Х1МФ вона не повинна перевищувати – 1,5 %, а з інших сталей – 1,0 %,

                  а  на  ділянках  гинів  з  усіх  сталей  –  0,8  %  [196].  Про  придатність  труб  до

                  подальшої  експлуатації  за  відсутності  даних  про  заміри  на  початку  їх

                  експлуатації судять за швидкістю повзучості, яка для сталі 12Х1МФ не повинна
                                                                                        -5
                                          -5
                  перевищувати 1,5∙10  %/год, а для труб з інших сталей – 10  %/год.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77