Page 72 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 72
72
зародження порожнин та зростає їх кількість, а з підвищенням температури –
пришвидшується їх ріст [152]. Швидкість зародження пор за повзучості
залежить від структури сталі. Так, в сталях з ферит-карбідною структурою
зародження пор звикло відбувається швидше, ніж в сталях з ферит-перлітною
або ферит-бейнітною структурами [194]. Причому виділення карбідів вздовж
меж зерен є необхідною передумовою пороутворення внаслідок повзучості.
Невідповідність модуля пружності та коефіцієнта теплового розширення
карбідів і матриці уможливлює розшарування вздовж їх меж з формуванням
пор. А неможливість уникнення наводнювання сталей елементів
теплоенергетичного устаткування впродовж їх тривалої високотемпературної
експлуатації є передумовою для накопичення водню у цих порах, що сприяє їх
росту та злиттю з сусідніми із формуванням міжзеренних тріщин.
Після тривалої експлуатації за температури 550…570 °С і робочих
напружень 40…70 МПа в структурі сталей парогонів кількість пор вздовж меж
5
-2
3
зерен сягає 10 …10 мм , а їх розмір – 0,05…8,0 мкм. За їх появи
характеристики сталей знижуються, і пришвидшується їх руйнування через
вичерпування запасу тривалої міцності [195]. Технічний стан цих сталей
оцінюють за кількістю пор вздовж меж зерен, яка не повинна бути більшою
ніж п'ять пор в полі зору окуляра за 1000 кратного збільшення [196]. Під час
експлуатації за температури понад 400ºС навіть леговані сталі схильні до
повзучості, тому їх опір повзучості оцінююють за напруженням, за якого
досягається допустиме значення залишкової деформації (табл.1.8) [197].
Залишкову пластичну деформацію періодично впродовж всього терміну
експлуатації парогонів ТЕС контролюють і на прямих ділянках парогонів зі
сталі 12Х1МФ вона не повинна перевищувати – 1,5 %, а з інших сталей – 1,0 %,
а на ділянках гинів з усіх сталей – 0,8 % [196]. Про придатність труб до
подальшої експлуатації за відсутності даних про заміри на початку їх
експлуатації судять за швидкістю повзучості, яка для сталі 12Х1МФ не повинна
-5
-5
перевищувати 1,5∙10 %/год, а для труб з інших сталей – 10 %/год.