Page 71 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 71
71
другої стадії повзучості (рис. 1.14а) [191]. Тривалість кожного з етапів
пороутворення і накопичення пошкоджень в сталях залежить від умов
експлуатації та їх структурного стану у вихідному стані [189]. Поодинокі
мікропорожнини починають зароджуватися у точках потрійних стиків зерен
(рис. 1.14б). Тоді їх кількість зростає і вздовж тих меж зерен, які орієнтовані
перпендикулярно до напряму дії прикладених напружень, виникають
ланцюжки з них. Злиття пор з утворенням мікротріщин, довжиною з розмір
зерна, відбувається на третьому етапі їх формування. Внаслідок злиття
мікротріщин формується магістральна тріщина, яка поширюється за
міжзеренним механізмом. І досить швидко (впродовж 5 % часу від загальної
довговічності) елемент руйнується. Структурно-фазові перетворення в
теплотривких сталях під час їх експлуатації сприяють зародженню, росту і
злиттю мікропор, спричинених повзучістю [152, 163, 170, 193].
а б
Рисунок 1.14 – Пороутворення на різних стадіях повзучості (а) [191] та схема
накопичення мікропошкоджень в металі внаслідок повзучості (б) [189, 192].
Поблизу зламів пошкоджених елементів парогонів ТЕС виявлено ознаки
кожної з описаних стадій формування пошкоджень [152]. Навіть за незначного
градієнта температури вздовж осі труби виникають пошкодження внаслідок
повзучості, а на гинах парогонів вони стають ще очевиднішими [157]. Через
нерівномірний розподіл напружень у розтягненій, нейтральній і стисненій
зонах гинів парогонів виникають передумови для реалізації певної стадії
пороутворення. З підвищенням напружень інтенсифікується процес