Page 276 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 276

276

                  зерна  колишнього  аустеніту.  Саме  розмір  цих  зерен  визначив  довжину

                  мартенситних  кристалів.  Як  приклад  на  рис. 6.4  представлено  типову

                  структуру хвостовикової частини пакету лопаток. В структурі ОМ хвостовиків

                  спостерігали поодинокі, але великі за розмірами неметалеві включення (до 12

                  мкм  завбільшки),  які  звикло  відносять  до  шкідливих  структурних  складових

                  (рис. 6.4б). Адже вони можуть слугувати концентраторами напружень в таких

                  елементах  як  лопатки  парових  турбін,  які  експлуатуються  за  жорстких

                  температурно-силових умов.




















                                         a                                              б
                         Рисунок 6.4 – Структура ОМ на шліфі поперек зварного з’єднання на

                                     хвостовиковій частині пакету спарених лопаток


                        У  будь-якому  разі  неметалеві  включення  можуть  знижувати  стійкість

                  сталі  до  корозійно-втомного  руйнування.  Оскільки  в  металі  є  досить  великі

                  включення,  а  під  час  експлуатації  ймовірне  наводнюванню  металу,  то  може

                  відбуватися  відшарування  вздовж  меж  розділу  включень  з  матрицею.

                  Враховуючи  жорсткі  силові  умови  експлуатації  лопаток,  за  тривалішої

                  експлуатації  вони  можуть  послужити  осередками  зародження  корозійно-

                  утомних тріщин і, як результат, спричинити руйнування лопаток.

                        Структура МШ між хвостовиками пакетів спарених лопаток неоднорідна.

                  Зокрема,  в  околі  лінії  сплавлення  спостерігали  стовпчасту  геометрію  зерен

                  після кристалізації (рис. 6.5а), що свідчить про істотний температурний градієнт

                  під час зварювання. На цій підставі припустили, що передбачений технологією

                  зварювання  сталі  15Х11МФ-Ш  режим  підігрівання  хвостовиків  міг  не
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281