Page 245 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 245

245



















                  Рисунок 5.8 – Орієнтовані під кутом до зовнішньої поверхні труби макросмуги з

                          високою щільністю карбідів і пор навколо них , які виявили в СЗГ,
                                                                        3
                               експлуатованого впродовж 286×10 год на парогонах ТЕС.


                         Отже,  внаслідок  високотемпературної  деградації  низьколегованих

                  теплотривких  сталей  в  них  формувалася  термодинамічно  обумовлена  у
                  більшій  чи  меншій  мірі  рівноважна  ферит-карбідна  структура.  Найбільші  за


                  розмірами  карбіди  утворювалися  на  нормально  орієнтованих  до  дії
                  тангенціальних  (колових)  напружень  фрагментах  меж  феритних  зерен.  Їх

                  максимальну кількість виявили саме в околі зовнішньої поверхні труб РЗГ. Що

                  більші  за  розмірами  карбіди  формувалися  вздовж  меж  зерен  внаслідок

                  структурних перетворень, то вищі напруження виникали на межі їх поділу з

                  феритною  матрицею  (через  невідповідність  коефіцієнтів  їх  термічного

                  розширення,  модулів  пружності  тощо).  Як  наслідок,  швидше  відбувалася

                  декогезія вздовж міжфазних меж фериту і карбідів з зародженням уздовж меж

                  зерен пор, сумірних з розмірами цих карбідів. За таким механізмом в металі

                  гинів протікало пороутворення в околі зовнішньої поверхні труб, а термічна

                  нестабільність  роботи  парогонів  лише  пришвидшувала  цей  процес  і

                  створювала сприятливі передумови для пошкодження обох аналізованих гинів.
                  Подібний  механізм  формування  пошкоджень  внаслідок  декогезії  між

                  витягнутими  вальцюванням  неметалевими  включеннями  і  матрицею

                  спостерігали  також  у  ферит-перлітних  сталях  магістральних  газогонів,  що

                  призводило  до  утворення  макророзшарувань  всередині  стінки  труб  [345].  У

                  цьому випадку також не лише мікроструктурні особливості сталей газогонів,

                  але і абсорбований ними водень суттєво впливав на виникнення пошкоджень.
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250