Page 245 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 245
245
Рисунок 5.8 – Орієнтовані під кутом до зовнішньої поверхні труби макросмуги з
високою щільністю карбідів і пор навколо них , які виявили в СЗГ,
3
експлуатованого впродовж 286×10 год на парогонах ТЕС.
Отже, внаслідок високотемпературної деградації низьколегованих
теплотривких сталей в них формувалася термодинамічно обумовлена у
більшій чи меншій мірі рівноважна ферит-карбідна структура. Найбільші за
розмірами карбіди утворювалися на нормально орієнтованих до дії
тангенціальних (колових) напружень фрагментах меж феритних зерен. Їх
максимальну кількість виявили саме в околі зовнішньої поверхні труб РЗГ. Що
більші за розмірами карбіди формувалися вздовж меж зерен внаслідок
структурних перетворень, то вищі напруження виникали на межі їх поділу з
феритною матрицею (через невідповідність коефіцієнтів їх термічного
розширення, модулів пружності тощо). Як наслідок, швидше відбувалася
декогезія вздовж міжфазних меж фериту і карбідів з зародженням уздовж меж
зерен пор, сумірних з розмірами цих карбідів. За таким механізмом в металі
гинів протікало пороутворення в околі зовнішньої поверхні труб, а термічна
нестабільність роботи парогонів лише пришвидшувала цей процес і
створювала сприятливі передумови для пошкодження обох аналізованих гинів.
Подібний механізм формування пошкоджень внаслідок декогезії між
витягнутими вальцюванням неметалевими включеннями і матрицею
спостерігали також у ферит-перлітних сталях магістральних газогонів, що
призводило до утворення макророзшарувань всередині стінки труб [345]. У
цьому випадку також не лише мікроструктурні особливості сталей газогонів,
але і абсорбований ними водень суттєво впливав на виникнення пошкоджень.