Page 236 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 236

236

                         5.2 Структурні  ознаки  деградації  теплотривких  сталей  головних

                  парогонів ТЕС


                         До  найчастіше  вживаних  кількісних  структурних  показників,  які

                  визначають механічні властивості сталей, відносять розміри зерен та карбідів в

                  їх структурі. Адже із збільшенням цих розмірів знижується ударна в’язкість,

                  сталей і вони стають схильними до розтріскування [135, 223, 340].

                         Аналіз  структури  сталі  15Х1М1Ф  у  діаметральному  перерізі  труб,

                                                        5
                  експлуатованих впродовж210  год на парогонах, виявив суттєвий градієнт за

                  розмірами  карбідів  по  товщині  їх  стінки  (рис.  5.2).  Скупчення  карбідів  в
                  основному спостерігали уздовж меж зерен чи великих неметалевих включень


                  (рис. 5.3a,  б).  Згідно  з  результатами  мікрорентгенівського  спектрального
                  аналізу  ці  карбіди  мали  підвищений  вміст  молібдену  та  хрому.  І  якщо  у


                  вихідному стані вони як елементи заміщення розчинялися у твердому розчині

                  α-заліза,  то  після  тривалої  високотемпературної  експлуатації  завдяки

                  дифузійному перерозподілу елементів їх вміст у твердому розчині знижувався,

                  а карбіди вздовж меж зерен ставали складно легованими [341].

                             1,5
                                          1
                                          2
                                          3

                             1,0
                           D ср , мкм





                             0,5







                             0,0
                                            ЗП                         ЦП                      ВП

                  Рисунок 5.2 – Середні розміри карбідів D  на різних рівнях по товщині стін-ки
                                                                    ср
                                                                                                        5
                     труб парогонів із сталі 15Х1М1Ф у вихідному стані (1) та після 210  год
                       експлуатації за 501 (2) та 576 (3) зупинок блоків, які визначали біля зо-

                   внішньої (ЗП) і внутрішньої (ВП) поверхонь та в центрі перерізів (ЦП)) труб.
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241