Page 230 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 230
230
Висновки до розділу 4
1. Металографічно показано, що внаслідок тривалої експлуатації
низьколегованих сталей нафтогонів за кліматично обумовлених температур
(подібно як і у випадку експлуатації вуглецевих сталей, виготовлених в кінці
ХІХ – на початку ХХ сторіч) спостерігається порушення когезії між
неметалевими включеннями в їх структурі та навколишньою матрицею, або
між суміжними зернами, межі яких сприятливо орієнтовані до прикладених
ззовні навантажень. Їх вважали за структурні ознаки деградації цих сталей, що
виконали роль структурно обумовлених концентраторів напружень, які стали
осередками розшарувань і негативно вплинули на опір руйнуванню реальних
елементів конструкцій.
2. Встановлено, що навіть після 45 років експлуатації труб на нафтогоні
стандартні механічні характеристики за розтягу сталі 10Г2С1 і металу шва все
ще задовольняють регламентовані вимоги. Отже, ці характеристики не дають
можливості судити про ослаблення когезії між суміжними зернами в
деградованому металі. Тоді як ударна в’язкість металу усіх зон зварного
з’єднання виявилася чутливою до зміни їх структурно-механічного стану
внаслідок деградації.
3. Виявлено ознаку деградації металу зони термічного впливу зварного
з’єднання, тривало експлуатованого на магістральному нафтогоні за впливу
корозійно-наводнювального середовища, у вигляді таких елементів
окрихчення як округлі фрагменти з фасетками міжзеренного руйнування на їх
дні, в оточенні крізьзеренного рельєфу, сформованого за малоциклової втоми
під час гідроопресовування труб. Міжзеренні фрагменти вважали проявом
ослаблення когезії між суміжними зернами, або навіть результатом їх
часткового пошкодження під час тривалої експлуатації з наступним
гідроопресовуванням труб.
4. Встановлено, що наскрізне руйнування труб із заводським осьовим
зварним швом після 45 років їх попередньої експлуатації на магістральному