Page 200 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 200

200

                  переріз і полегшить руйнування. Саме цим і пояснили можливість стрімкого

                  поширення тріщин в трубах газогонів на сотні метрів уздовж їх осі.

                         Разом з тим, за докритичного поширення руйнування описані структурні

                  ознаки деградації сталі навіть дещо пригальмовувати його. Зокрема, виявлено

                  феномен позитивного впливу деградації трубних сталей на їх ударну в’язкість,

                  який  пов’язали  з  розшаруваннями,  які  нормально  орієнтовані  до  поверхні

                  руйнування,  і  сприяли  розгалуженню  тріщин.  Фронт  тріщини  перетинав

                  розшарування, і, тим самим, уповільнювалося її поширення та підвищувалися

                  енерговитрати  на  її  ріст  [66,  326 – 328].  Описані  структурні  ознаки

                  експлуатаційної  деградації  (ослаблення  когезії  та  пошкодження  меж  між

                  прошарками  перліту  та  фериту)  властиві  сталі  17Г1С,  в  меншій  мірі  –  сталі

                  Х60 (рис. 4.12), і в найменшій – сталі Х70 (рис. 4.13).























                   Рисунок 4.12 – Типова мікроструктура сталі Х60 в осьовому перерізі труб у

                          вихідному стані (а) та після 25 років експлуатації на газогоні (б).



                         Використавши  електронний  мікроскоп,  у  структурі  сталі  Х70  як  в

                  осьовому, так і в діаметральному перерізі труб виявили тонесенькі прошарки

                  перліту  (від  1  до  5 мкм).  Навіть  за  високої  роздільної  здатності  всередині

                  перлітних  прошарків  було  важко  ідентифікувати  його  складові  у  вигляді

                  фериту і карбідів (рис. 4.13). Таке подрібнення феритно-цементитної суміші в

                  перлітних прошарках звело до мінімуму руйнівні наслідки пасткування водню

                  всередині стінки труби вздовж меж розділу смуг між феритними і перлітними
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205