Page 200 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 200
200
переріз і полегшить руйнування. Саме цим і пояснили можливість стрімкого
поширення тріщин в трубах газогонів на сотні метрів уздовж їх осі.
Разом з тим, за докритичного поширення руйнування описані структурні
ознаки деградації сталі навіть дещо пригальмовувати його. Зокрема, виявлено
феномен позитивного впливу деградації трубних сталей на їх ударну в’язкість,
який пов’язали з розшаруваннями, які нормально орієнтовані до поверхні
руйнування, і сприяли розгалуженню тріщин. Фронт тріщини перетинав
розшарування, і, тим самим, уповільнювалося її поширення та підвищувалися
енерговитрати на її ріст [66, 326 – 328]. Описані структурні ознаки
експлуатаційної деградації (ослаблення когезії та пошкодження меж між
прошарками перліту та фериту) властиві сталі 17Г1С, в меншій мірі – сталі
Х60 (рис. 4.12), і в найменшій – сталі Х70 (рис. 4.13).
Рисунок 4.12 – Типова мікроструктура сталі Х60 в осьовому перерізі труб у
вихідному стані (а) та після 25 років експлуатації на газогоні (б).
Використавши електронний мікроскоп, у структурі сталі Х70 як в
осьовому, так і в діаметральному перерізі труб виявили тонесенькі прошарки
перліту (від 1 до 5 мкм). Навіть за високої роздільної здатності всередині
перлітних прошарків було важко ідентифікувати його складові у вигляді
фериту і карбідів (рис. 4.13). Таке подрібнення феритно-цементитної суміші в
перлітних прошарках звело до мінімуму руйнівні наслідки пасткування водню
всередині стінки труби вздовж меж розділу смуг між феритними і перлітними