Page 200 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
        P. 200
     200
                  переріз і полегшить руйнування. Саме цим і пояснили можливість стрімкого
                  поширення тріщин в трубах газогонів на сотні метрів уздовж їх осі.
                         Разом з тим, за докритичного поширення руйнування описані структурні
                  ознаки деградації сталі навіть дещо пригальмовувати його. Зокрема, виявлено
                  феномен позитивного впливу деградації трубних сталей на їх ударну в’язкість,
                  який  пов’язали  з  розшаруваннями,  які  нормально  орієнтовані  до  поверхні
                  руйнування,  і  сприяли  розгалуженню  тріщин.  Фронт  тріщини  перетинав
                  розшарування, і, тим самим, уповільнювалося її поширення та підвищувалися
                  енерговитрати  на  її  ріст  [66,  326 – 328].  Описані  структурні  ознаки
                  експлуатаційної  деградації  (ослаблення  когезії  та  пошкодження  меж  між
                  прошарками  перліту  та  фериту)  властиві  сталі  17Г1С,  в  меншій  мірі  –  сталі
                  Х60 (рис. 4.12), і в найменшій – сталі Х70 (рис. 4.13).
                   Рисунок 4.12 – Типова мікроструктура сталі Х60 в осьовому перерізі труб у
                          вихідному стані (а) та після 25 років експлуатації на газогоні (б).
                         Використавши  електронний  мікроскоп,  у  структурі  сталі  Х70  як  в
                  осьовому, так і в діаметральному перерізі труб виявили тонесенькі прошарки
                  перліту  (від  1  до  5 мкм).  Навіть  за  високої  роздільної  здатності  всередині
                  перлітних  прошарків  було  важко  ідентифікувати  його  складові  у  вигляді
                  фериту і карбідів (рис. 4.13). Таке подрібнення феритно-цементитної суміші в
                  перлітних прошарках звело до мінімуму руйнівні наслідки пасткування водню
                  всередині стінки труби вздовж меж розділу смуг між феритними і перлітними





