Page 342 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 342
342
повітряного струменю мають практично одинакові коефіцієнти тертя.
Очевидно, що їх трибологічні характеристики залежать лише від чистоти
поверхні покриттів після операції шліфування
Встановлено, що пара тертя покриття з гальванічного хрому – бабіт Б16 є
непрацездатною внаслідок катастрофічного зношування гальванічного хрому. В
процесі тертя вже за питомого навантаження 2 МПа коефіцієнт тертя
інтенсивно збільшується, а покриття із хрому руйнується. Металографічним
аналізом виявлено, що відбувається схоплювання частини гальванічного
хромового покриття із поверхнею бабіту та вириви цілих часточок хрому із
покриття та втілення їх у м’який бабіт.
7.8.3 Трибологічні властивості покриттів в середовищі синтетичної
оливи 5W30
В багатьох конструкціях реалізуються пари тертя “ЕДП – сталь”. Це
різноманітні гідроциліндри, ротатори крупногабаритних навантажувачів,
двигуни внутнішнього згоряння тощо, де використовується синтетична олива.
Тому випробовування також проводили в середовищі синтетичної оливи 5W40
для пари тертя “ЕДП з ПД 90Х17РГС (1,2 МПа – сталь 40ХН” та порівнювали із
парою покриття з гальванічного хрому на сталі – сталь 40ХН.
За випробувань у середовищі синтетичної оливи 5W30, виявлено, що
значення коефіцієнтів тертя для напиленого ПД 90Х17РГС (1,2 МПа) покриття
є дещо меншими, ніж для гальванічно нанесеного хрому з контртілом зі сталі
40ХН (HRC 45) (рис. 7.51). Крім того, відносна зносостійкість гальванічно
нанесеного хромового покритття є майже вдвічі меншою, ніж ЕДП з ПД
90Х17РГС (1,2 МПа) в парі тертя з контртілом зі сталі 40ХН (рис. 7.52). Це
зумовлено наявністю пор у напиленому покритті, які забезпечують більшу
товщину граничної плівки з мастила на поверхні тертя.