Page 120 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 120

120

                                                                     Рисунок  2.25  –  Принципова
                               Сигнал від        АЦП
                               індуктивного                   схема  трибологічних  випробувань  на
                               датчика
                                                              установці СМЦ-2: 1 – контртіло (у фо-
                                   Термопара      220V
                                                              рмі  сегмента);  2  –  дисковий  зразок;
                                                  ПК
                                                              3  –  мастило;  4  –  емність  для  для

                                                              мастила;  АЦП  –  аналого-цифровий

                                                              перетворювач;  ПК  –  персональний


                                                              комп'ютер.


                      Зразок 1 у вигляді диска закріпляли на валу випробувальної установки та

               частково  занурювали  у  ванну  4,  наповнену  мастилом  3.  Момент  тертя  між

               елементами  трибопари  заміряли  без  контактним  методом  за  допомогою

               індуктивного  перетворювача,  встановленого  на  валу  установки.  Електричні

               сигнали  від  індуктивного  датчика  через  аналого-цифровий  перетворювач

               подавали  на  вхід  комп'ютера  і  записувались  до  його  пам'яті.  Крок  під  час

               запису даних замірів становив 0,2 с, що давало можливість відстежувати зміну

               коефіцієнта тертя практично в режимі реального часу.

                      За мастила використовували синтетичну 5W30 та мінеральну І 20 оливи, а

               також  3%-й  водний  розчин  емульсолу  Hydroway  1060.  Для  фрикційних

               випробувань  використовували  зразки  у  вигляді  диска діаметром  42±0,02  мм,

               виготовлені  зі  сталі  45,  твердість  якої  становила  (28...30)  HRC.  На  торці  цих


               дискових  зразків  (на  їх  циліндричні  поверхні)  напилювали  покриття  з

               розроблених ПД, або ж хромове покриття, нанесене гальванічним методом. Для

               виготовлення контртіл використали чавун СЧ 30, бронзу БрС-30, бабіт Б16 та

               сталь  40ХН.  Внутрішній  діаметр  контртіл  у  вигляді  сегментів  відповідав

               діаметру  диска.  Швидкість  ковзання  елементів  трибопари  під  час  визначення

               коефіцієнта тертя між ними становила 0,67 м/с, а питоме навантаження в зоні їх

               контакту змінювали в межах (2…10) МПа. Під час випробувань биття зразків  у

               радіальному  напрямі  не  перевищувало  0,02  мм,  а  шлях  тертя  досягав  20  км.

               Отримані  покриття  із  розроблених  ПД  порівняли  за  трибологічними  власти-
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125