Page 120 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 120
120
Рисунок 2.25 – Принципова
Сигнал від АЦП
індуктивного схема трибологічних випробувань на
датчика
установці СМЦ-2: 1 – контртіло (у фо-
Термопара 220V
рмі сегмента); 2 – дисковий зразок;
ПК
3 – мастило; 4 – емність для для
мастила; АЦП – аналого-цифровий
перетворювач; ПК – персональний
комп'ютер.
Зразок 1 у вигляді диска закріпляли на валу випробувальної установки та
частково занурювали у ванну 4, наповнену мастилом 3. Момент тертя між
елементами трибопари заміряли без контактним методом за допомогою
індуктивного перетворювача, встановленого на валу установки. Електричні
сигнали від індуктивного датчика через аналого-цифровий перетворювач
подавали на вхід комп'ютера і записувались до його пам'яті. Крок під час
запису даних замірів становив 0,2 с, що давало можливість відстежувати зміну
коефіцієнта тертя практично в режимі реального часу.
За мастила використовували синтетичну 5W30 та мінеральну І 20 оливи, а
також 3%-й водний розчин емульсолу Hydroway 1060. Для фрикційних
випробувань використовували зразки у вигляді диска діаметром 42±0,02 мм,
виготовлені зі сталі 45, твердість якої становила (28...30) HRC. На торці цих
дискових зразків (на їх циліндричні поверхні) напилювали покриття з
розроблених ПД, або ж хромове покриття, нанесене гальванічним методом. Для
виготовлення контртіл використали чавун СЧ 30, бронзу БрС-30, бабіт Б16 та
сталь 40ХН. Внутрішній діаметр контртіл у вигляді сегментів відповідав
діаметру диска. Швидкість ковзання елементів трибопари під час визначення
коефіцієнта тертя між ними становила 0,67 м/с, а питоме навантаження в зоні їх
контакту змінювали в межах (2…10) МПа. Під час випробувань биття зразків у
радіальному напрямі не перевищувало 0,02 мм, а шлях тертя досягав 20 км.
Отримані покриття із розроблених ПД порівняли за трибологічними власти-