Page 264 - Microsoft Word - Дисертація_Винар_end
P. 264

264

                  композиційних  покриттів  знижується  у  2−5  разів  ,  а  чистого  нікелевого  –

                  зростає, оскільки йому характерне зниження твердості.























                                         а                                               б


                                                                         Рисунок 6.18 − Ширина доріжок

                                                                      тертя, утворених індентором на

                                                                    поверхні покриттів за трибокорозії:

                                                                             a – Ni; б – Ni-В; в – Ni-Р.

                                                                                µ - коефіцієнт тертя.

                                                                               – без поляризації;

                                                                            − катодна поляризація
                                         в



                        Для усіх відпалених покриттів, при фрикційній взаємодії з корундовим
                  індентором  без  поляризації,  спостерігається  несуттєва  зміна  коефіцієнтів


                  тертя  у  порівняні  із  вихідним  станом  (рис.  6.18).  В  той  час  як  накладання
                  катодної поляризації при їх трибокорозії сприяє зниженню коефіцієнтів тертя


                  на  ~40-60%  для  усіх  досліджуваних  покриттів.  Величина  зносу,  оцінена  за

                  шириною доріжки тертя, за дії водневого чинника для Ni та Ni-P покриттів

                  після відпалу зростає практично  у 2 рази, а для Ni–B покриття є нижчою  і

                  складає ~20%.

                        Покриття  Ni–B  нанесене  на  сталь  17Г1СУ  додатково  відпалювали  за

                  температури 900°С (2год), за якого внаслідок структрнофазових змін зростає

                  твердість покриттів до 9340 МПа і підвищується опір трибокорозії за тертя як
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269