Page 264 - Microsoft Word - Дисертація_Винар_end
P. 264
264
композиційних покриттів знижується у 2−5 разів , а чистого нікелевого –
зростає, оскільки йому характерне зниження твердості.
а б
Рисунок 6.18 − Ширина доріжок
тертя, утворених індентором на
поверхні покриттів за трибокорозії:
a – Ni; б – Ni-В; в – Ni-Р.
µ - коефіцієнт тертя.
– без поляризації;
− катодна поляризація
в
Для усіх відпалених покриттів, при фрикційній взаємодії з корундовим
індентором без поляризації, спостерігається несуттєва зміна коефіцієнтів
тертя у порівняні із вихідним станом (рис. 6.18). В той час як накладання
катодної поляризації при їх трибокорозії сприяє зниженню коефіцієнтів тертя
на ~40-60% для усіх досліджуваних покриттів. Величина зносу, оцінена за
шириною доріжки тертя, за дії водневого чинника для Ni та Ni-P покриттів
після відпалу зростає практично у 2 рази, а для Ni–B покриття є нижчою і
складає ~20%.
Покриття Ni–B нанесене на сталь 17Г1СУ додатково відпалювали за
температури 900°С (2год), за якого внаслідок структрнофазових змін зростає
твердість покриттів до 9340 МПа і підвищується опір трибокорозії за тертя як