Page 39 - Dys
P. 39
39
Одним із поширених видів руйнування сталей труб та нафтовидобувного
обладнання, особливо штанг, є корозійна втома, характерними умовами
реалізації якої є сумісна дія середовища та циклічного навантаження. Основні
закономірності корозійно-втомного руйнування сталі згідно з працями [105,
106] полягають у наступному: відсутність фізичної границі корозійної втоми,
відсутність кореляції між умовною границею корозійної втоми сталі та її
механічними властивостями чи корозійною тривкістю, чутливість сталі у
корозивному середовищі до форми циклу і частоти навантаження, інверсія
масштабного ефекту, багатоплощинний характер руйнування, зумовлений
значною кількістю тріщин на початковій стадії, неадитивна дія концентрації
напружень та корозивного середовища.
Аналіз причин руйнувань насосних штанг нафтових свердловин як в
Україні, так і за кордоном показує [7, 9, 15], що більшість відмов спричинено
корозійною втомою внаслідок сумісної дії на них навантажень та середовища.
Найуразливішими місцями є ніпель різьби і ділянка штанги, що прилягає до
головки, тобто місце переходу гнучкого тіла штанги у жорсткий
з’єднувальний вузол. Дослідження навантаженості насосних штанг [107]
свідчать, що максимальна приведена до симетричного циклу амплітуда
напруження дорівнює 41,7 МПа, що є невисокою. Однак, їх довговічність
суттєво залежить від опору корозійно-втомному руйнуванню [108]. Загалом
кількість аварій, спричинених корозійно-втомним руйнуванням насосних
штанг, зростає у перші 2–3 роки експлуатації з подальшим їх зниженням та
стабілізацією, а згодом знову поступово збільшується до повного вичерпання
ресурсу. Перший пік аварійності пов’язують з недоліками металургійного і
технологічного характеру, тоді як другий, що настає після 8–10 років
експлуатації, – з поступовим накопиченням корозійно-втомної
пошкодженості, що зумовлює зменшення початково високого значення
границі витривалості до рівня експлуатаційної навантаженості. Тому
особливістю експлуатації штанг є низькомплітудне циклічне навантаження з
високою асиметрією [109], за якого особливу роль відіграє корозійний чинник.