Page 317 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 317
317
експлуатації впродовж різного часу в лопатках роторів. Це спричинено появою
на зламах деградованих сталей різної кількості міжзеренних фрагментів
руйнування, які виступають над значно плиткішими крізьзеренним утомним
рельєфом. Адже за тривалої високотемпературної експлуатації теплотривких
сталей за жорстких умов навантаження лопаток в їх структурі відбувся
перерозподіл вуглецю та елементів легування на межі зерен та пакетів високо
відпущеного мартенситу з виділенням та подальшою коагуляцією карбідів
вздовж цих меж (рис. 6.36а). Це ослабляло межі, знизило енерговитрати на
руйнування вздовж них та сприяло зростанню шорсткості зламу.
а б
Рисунок 6.36 – Зміна середнього розміру карбідів D вздовж меж зерен
ср
(точки) та пакетів високо відпущеного мартенситу (заштрихована смуга
розкиду даних) в структурі теплотривкої сталі 15Х11МФ лопаток роторів
парових турбін залежно від тривалості їх експлуатації τ (а) та кореляція між
екс
ΔK th eff та часткою площі міжзеренних фрагментів на припорогових ділянках
крізьзеренного втомного рельєфу S на зламах зразків з цієї сталі (b).
Як результат, зростала частка S площі міжзеренних фрагментів на фоні
загалом крізьзеренного утомного рельєфу, властивому зламам сталей із струк-
турою високо відпущеного мартенситу у вихідному стані. І це відбувається за
одночасного зниження ефективного порогового рівня ЦТ ΔK th eff експлуатова-
них сталей (рис. 6.36б). Тому частку площі зламу, що припадала на міжзеренні
фрагменти на фоні загалом крізьзеренного утомного зламу, запропонували
використовувати як кількісний фрактографічний показник високо темпера-
турної деградації високолегованих сталей лопаток роторів парових турбін.