Page 314 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 314
314
корозійної втоми і формували типовий для таких сталей між- і крізьзеренний
рельєф. Після поширення корозійно-втомного руйнування на всю товщину
пера лопаток їх злами формувалися за значних пластичних деформацій
внаслідок малоциклової утоми. Тому вважали, що стадія зародження
пошкоджень контролюється докритичним ростом тріщин в лопатках внаслідок
багатоциклової втоми за усталеного режиму експлуатації РВТ, а їх
пошкодження – його частими зупинками.
6.2.3 Механічні властивості сталі 15Х11МФ-Ш після тривалої
експлуатації в лопатках РВТ
6.2.3.1 Твердість та механічні характеристики за розтягу сталі тривало
експлуатованих елементів РВТ
Отримані за результатами випроб на розтяг гладких циліндричних зразків
3
діаметром 5 мм з тривало експлуатованої впродовж 267·10 год в РВТ сталі
15Х11МФ-Ш (3) характеристики міцності і пластичності наведені у табл. 6.8
Таблиця 6.8 – Механічні характеристики сталі 15Х11МФ-Ш лопаток РВТ
σ , МПа σ , МПа δ, % ψ, %
0,2
В
750…766 873…893 16,5…18,1 57,0…67.0
Середнє значення характеристик
758 885 17,1 61,9
З їх аналізу відзначили, що характеристики міцності та пластичності сталі
15Х11МФ-Ш експлуатованих лопаток не вийшли за межі, регламентовані РД
153-34.1-17.424-2001 [373]. Отже, попри виявлене зниження когезії між
структурними складовими сталі (3) із зруйнованих лопаток РВТ її властивості
залишилися задовільними. Відзначили лише дещо завищену твердість НВ
лопаток (296 HB), що, з одного боку, підвищує їх здатність чинити опір
виникненню кавітаційних ушкоджень, зате з іншого, робить їх чутливішими до
концентраторів напружень і тому знижує їх опір зародженню тріщин.