Page 320 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 320

320

                  вони полегшували зародження втомних тріщин. Поширення ж руйнування на

                  весь  переріз  лопаток  відбувався  або  за  класичним  утомним  механізмом  з

                  формування рельєфу з утомних боріздок (без доступу пароводяної суміші до

                  зони  руйнування),  або  за  механізмом  корозійно-втомного  руйнування  з

                  формуванням  змішаного  крізь-  і  міжзеренного  рельєфу  з  вторинним

                  розтріскуванням вздовж цих меж (за наявності в зоні руйнування конденсату з

                  розчиненими  в  ньому  солями),  або  внаслідок  малоциклової  втоми  (за

                  перевантаження лопаток з тріщинами внаслідок резонансу).

                         8. Попри руйнування аналізованих лопаток низки роторів парових турбін

                  традиційно вживані для оцінювання механічного стану експлуатованих сталей

                  механічні  властивості  (твердість,  характеристики  міцності  і  пластичності  за

                  розтягу,  ударна  в’язкість)  практично  без  винятку  задовольняли  вимоги,

                  обґрунтовані для теплотривких сталей у вихідному стані. Отже чутливість до

                  деградації  традиційних  механічних  характеристик  виявилася  не  достатньою,

                  щоб оцінювати міру деградації високолегованих теплотривких сталей лопаток

                  роторів парових турбін внаслідок експлуатації.

                         9. Найчутливішими  до  експлуатаційної  деградації  лопаткової  сталі

                  виявилися  порогові  показники  циклічної  тріщиностійкості,  особливо


                  ефективний  поріг, визначений  з урахуванням  закриття втомної  тріщини. Він
                  однозначно знижується зі збільшенням тривалості експлуатації лопаток. А на


                  зламах зразків виявили випуклі фрагменти міжзеренного руйнування на фоні
                  плиткого крізьзеренного утомного рельєфу, площа яких збільшувалася в міру


                  зростання тривалості експлуатації сталі. Їх пов’язали з розсіяними у перерізі
                  тривало експлуатованих лопаток міжзеренними пошкодженнями, утвореними


                  внаслідок злиття мікропор, сформованих навколо достатньо великих карбідів

                  ще під час експлуатації сталей у лопатках роторів парових турбін.
   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325