Page 285 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 285
285
боки від поверхні тріщини крихкого відколу ідентифікували дрібні втомні
борідки, орієнтовані поперек цих фестонів (рис. 6.10б). Звідси зробили
висновок, що холодні тріщини, як і шлакові включення виконували роль
осередків зародження втомного руйнування під час експлуатації пакету
лопаток. Адже шлакові включення на лінії сплавлення МШ з ОМ, які і за
розмірами (їх розміри не повинні були би бути більшими за 3 мм) і за
глибиною залягання (не ближче ніж 2 мм від поверхні галтельного переходу)
не відповідали вимогам. Взявши до уваги глибину залягання холодних тріщин
(понад 10 мм, тобто третина перерізу хвостовика) можна стверджувати, що ці
тріщини істотно впливали на концентрацію напружень в зоні галтельного
переходу на хвостовиках і, як наслідок, на довговічність пакетів лопаток
ротора високого тиску.
а б
Рисунок 6.9 – Фрактографічні особливості руйнування пакету лопаток в зоні
галтельного переходу між нижньою горизонтальною і вертикальною
частинами хвостовиків.
Відзначили також, що руйнування МШ теж відбувалося за механізмом
втоми з формуванням відповідно орієнтованих фестонів (рис. 6.10в) і дрібних
ледь помітних утомних боріздок (рис. 6.10г). Отже криволінійна траекторія
лінії сплавлення ОМ і МШ, вздовж якої спостерігали шлакові включення,
визначала орієнтацію фрактографічних елементів втомного рельєфу (фестонів
і боріздок).