Page 285 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 285

285

                  боки  від  поверхні  тріщини  крихкого  відколу  ідентифікували  дрібні  втомні

                  борідки,  орієнтовані  поперек  цих  фестонів  (рис.  6.10б).  Звідси  зробили

                  висновок,  що  холодні  тріщини,  як  і  шлакові  включення  виконували  роль

                  осередків  зародження  втомного  руйнування  під  час  експлуатації  пакету

                  лопаток.  Адже  шлакові  включення  на  лінії  сплавлення  МШ  з  ОМ,  які  і  за

                  розмірами  (їх  розміри  не  повинні  були  би  бути  більшими  за  3  мм)  і  за

                  глибиною залягання (не ближче ніж 2 мм від поверхні галтельного переходу)

                  не відповідали вимогам. Взявши до уваги глибину залягання холодних тріщин

                  (понад 10 мм, тобто третина перерізу хвостовика) можна стверджувати, що ці

                  тріщини  істотно  впливали  на  концентрацію  напружень  в  зоні  галтельного

                  переходу  на  хвостовиках  і,  як  наслідок,  на  довговічність  пакетів  лопаток

                  ротора високого тиску.





















                                         а                                              б


                    Рисунок 6.9 – Фрактографічні особливості руйнування пакету лопаток в зоні

                        галтельного переходу між нижньою горизонтальною і вертикальною

                                                    частинами хвостовиків.



                         Відзначили також, що руйнування МШ теж відбувалося за механізмом

                  втоми з формуванням відповідно орієнтованих фестонів (рис. 6.10в) і дрібних

                  ледь  помітних  утомних  боріздок  (рис.  6.10г).  Отже  криволінійна  траекторія

                  лінії  сплавлення  ОМ  і  МШ,  вздовж  якої  спостерігали  шлакові  включення,

                  визначала орієнтацію фрактографічних елементів втомного рельєфу (фестонів

                  і боріздок).
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290