Page 287 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 287
287
а б
Рисунок 6.11 – Фрактографічні особливості руйнування пакету лопаток від
галтельного переходу на хвостовику в центрі зламу по його товщині.
Завершилося руйнування пакетів лопаток з боку їх вхідних крайок
(рис. 6.12). Над технологічно обумовленим непроваром в центральній частині
хвостовиків обох лопаток по їх товщині втомна тріщина поширювалася вже
єдиним практично прямолінійним фронтом (рис. 6.12а). Груба фактура зламу
свідчить про високу швидкість поширення руйнування.
На зламі безпосередньо біля вхідних крайок зафіксували дві особливості:
відсутність шлакових включень на переході між МШ і ОМ та грубий рельєф,
який є ознакою силового відділення горизонтальної і вертикальної частин
хвостовика одна від одної (рис. 6.12б). Відзначили також наявність на
горизонтальних поличках нижньої частини хвостовиків (на рис. 6.12б вона
зверху) досить глибокої канавки, яку вважали за ознаку недотримання
спряженості в зоні галтельного переходу між горизонтальними і
вертикальними їх частинами. За вищої роздільної здатності в зоні остаточного
відламування пакету лопаток в околі вхідних їх крайок виявили ямкову будову
зламу (рис. 6.12в), що є прямою ознакою статичного витягування залишкового
нетто перерізу під дією відцентрових сил. Крім того на зламі в околі вхідних
крайок лопаток виявили ознаки малоциклової утоми у вигляді рельєфних
гребенів як етапів росту тріщини (рис. 6.12г), що також є свідченням значних
перевантажень на заключному етапі руйнування пакетів лопаток.