Page 211 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 211
211
4.2.3 Особливості деградації сталей магістральних газогонів за
випробувань на корозійне розтріскування
Корозійне розтріскування сталей газогонів знижує конструктивну
міцність труб, тому порівняльна оцінка зміни опору корозійному
розтріскуванню сталі у вихідному стані відносно тривало експлуатованої є
актуальним завданням для постачальників газу. Дві сталі (17Г1С і X60) з
ферит-перлітною структурою випробували на корозійне розтріскування за
–7
–1
розтягу зразків з низькою швидкістю деформування 10 с у модельному
середовищі NS4, яким моделювали вплив ґрунтових вод з pH 5,7. За
результатами випроб обох сталей на корозійне розтріскування за повільного
розтягу практично не виявили зміни їх характеристик міцності і пластичності
у вихідному стані (їх зміна не виходила за межі розкиду даних) і значно
сильніше середовище вплинуло на характеристики експлуатованих сталей
(рис. 4.19). Відзначили сильнішу втрату пластичності обох деградованих під
час експлуатації сталей за випробувань у середовищі NS4 [331]. Зокрема, якщо
після експлуатації сталі 17Г1С її відносне видовження за випроб у повітрі
знизилося на 22%, а відносне звуження – на 18 % (рис. 4.14), то за випроб у
середовищі NS4 втрата характеристик пластичності досягла 44 і 24 %
відповідно (рис. 4.19а).
Втрати пластичності сталі Х60 у корозивному середовищі також
виявилися не сумірно більшими стосовно отриманих за випроб у повітрі.
Разом з тим чутливість до деградації характеристик пластичності сталі Х60 у
середовищі NS4 була нижчою, ніж сталі 17Г1С. Це пов’язали з меншою
товщиною прошарків перліту в структурі сталі Х60, які виконували роль
перешкод для дифузії водню. Як наслідок менша кількість водню
накопичувалася на структурних дефектах між феритними і перлітними
прошарками і це створювало менш сприятливі умови для водневого
окрихчення меж зерен, а значить втрати пластичності сталі ставали також
меншими.