Page 208 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 208
208
Макрофрактограми сталей Х70 та Х60 у вихідному стані та після
експлуатації показали, що характер їх руйнування також відповідав опису
в’язких зламів типу чашка-конус (рис. 4.16а, г). Разом з тим їх злами були в
перерізі еліптичними, що також пов’язали з текстурою, зумовленою
технологією виготовлення труб. Виявилося, що на макрорівні навіть у
центральній частині зламів зразків сталей у вихідному стані переважали
ознаки зсуву, тоді як на зламах експлуатованих сталей спостерігали
центральну нормально орієнтовану їх частину і конусну частину, сформовану
макрозсувом, яка окантовувала серцевину зламу.
На мікрорівні в центральній частині зламів зразків обох сталей у
вихідному стані реалізується класичне в’язке руйнування з формуванням
рельєфу з ямок двох типів, утворених внаслідок відриву (рівновісні) та зсуву
(параболічні). Чіткіше це було видно на зламі сталі Х70 (рис. 4.16).
Дрібні рівновісні ямки утворювалися шляхом зародження
мікропорожнин та розриву перетинок між ними на ділянках перлітних
прошарків, витягнених у напрямі вальцювання, а параболічні – як результат
мікрозсуву у феритних перетинках між найближчими зонами руйнування в
перліті (рис. 4.16б). В результаті цього утворювався класичний ямковий
рельєф зламу, в якому смуги з ямками відривного характеру чергувалися з
ямками зсуву (рис. 4.16б, в). Особливістю рельєфу в центральній частині
зламів зразків з експлуатованих сталей були ямки відриву та великі і плиткі
дископодібні ямки (типу розшарувань) із дрібними ямками на їх дні (до 0,5
мкм діаметром). Їх вважали за осередки для акумулювання водню, тиск якого в
цих дрібних порожнинах сприяв їх злиттю і формуванню великих плитких
ямок (рис. 4.16д). Відзначили також значну кількість глибших ямок, які
сприяли ініціюванню розшарувань на зламах (рис. 4.16е, рис. 4.17б). Причому
на зламах сталей у вихідному стані характерних паралельних слідів виходу
смуг ковзання на поверхню розшарувань не виявляли. А саме їх вважали за
доказ існування дефектів ще перед випробуваннями зразка на розтяг. Тоді як
на зламах експлуатованих на газогонах сталей такі сліди ковзання на