Page 210 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 210

210

                  вільні  поверхні.  На  зламах  сталей  у  вихідному  стані  великих  ямок  зсуву  з

                  подібним  рельєфом  на  їх  поверхні  не  спостерігали.  Тому  їх  появу  в

                  експлуатованих сталях вважали свідченням експлуатаційного походження цих

                  дефектів. А рельєф на їх плитких поверхнях пов’язали із слідами пластичного

                  деформування сталей із готовими дефектами внаслідок виходу смуг ковзання

                  на їх поверхню за активного навантаження зразків розтягом. З’ясували, що із

                  підвищенням  міцності  сталей  кількість  довгих  параболічних  ямок  зростала,

                  але їх довжина зменшувалася. Це пов’язали зі зниженням пластичності сталей,

                  а,  отже,  їх  здатності  пластично  деформуватися  аж  до  критичного  стану  та  з

                  кількістю  пошкоджень  експлуатаційного  походження.  Руйнування  зразків

                  лише сприяло їх візуалізації.





















                                         а                                              б




















                                         в                                              г

                    Рисунок 4.18 – Фрактограми зламів в околі бокової поверхні зразків сталей

                    17Г1С (б), Х60 (а, в) і Х70 (г) у вихідному стані (а) та після експлуатації на

                                  газогонах (б-г), випробуваних на розтяг на повітрі.
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215