Page 209 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 209
209
поверхню зламу були типовими (рис. 4.17б), що вважали доказом існування
таких розшарувань ще перед випробуваннями зразка на розтяг.
а б
Рисунок 4.17 – Мікрофрактограми осьових зразків сталі Х60 у вихідному
стані (a) та після 25 років (б) експлуатації на газогоні, випробуваних
розтягом на повітрі.
Фрактографічні ознаки деградації сталей 17Г1С, Х60 і Х70 виявили
також на конусній частині їх зламів. Усі злами формувалися за типовим
механізмом зсуву внаслідок руйнування залишкового перерізу зразків між
бічною поверхнею та зародком руйнування критичного розміру в центральній
частині їх перерізу. Але параболічні ямки зсуву на зламах зразків з
неексплуатованих та експлуатованих сталей відрізнялися (рис. 4.18).
По-перше, на конусній частині зламів експлуатованих сталей виявили
дрібніші параболічні ямки меншої глибини, ніж на зламах не експлуатованих
сталей. По-друге, в міру зростання міцності сталі розміри параболічних ямок
на її зламі зменшувався, що є ознакою зниження її запасу пластичності
внаслідок деградації. По-третє, на фоні одноманітного рельєфу з параболічних
ямок зсувного характеру на зламі спостерігали фрактографічні елементи у
вигляді великих і плитких ямок зсуву, які пов’язали з дефектами, утвореними
на етапі експлуатації сталей на газогонах (рис. 4.18 б–г). Ці великі за площею
плиткі ямки істотно витягнені у напрямі зсуву і на їх твірних поверхнях
виявили рельєф, який, як правило, вважають слідами виходу смуг ковзання на