Page 209 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 209

209

                  поверхню  зламу  були  типовими  (рис. 4.17б),  що  вважали  доказом  існування

                  таких розшарувань ще перед випробуваннями зразка на розтяг.























                                         а                                              б

                      Рисунок 4.17 – Мікрофрактограми осьових зразків сталі Х60 у вихідному

                         стані (a) та після 25 років (б) експлуатації на газогоні, випробуваних

                                                      розтягом на повітрі.


                         Фрактографічні  ознаки  деградації  сталей  17Г1С,  Х60  і  Х70  виявили

                  також  на  конусній  частині  їх  зламів.  Усі  злами  формувалися  за  типовим

                  механізмом  зсуву  внаслідок  руйнування  залишкового  перерізу  зразків  між

                  бічною поверхнею та зародком руйнування критичного розміру в центральній

                  частині  їх  перерізу.  Але  параболічні  ямки  зсуву  на  зламах  зразків  з

                  неексплуатованих та експлуатованих сталей відрізнялися (рис. 4.18).

                         По-перше,  на  конусній  частині  зламів  експлуатованих  сталей  виявили


                  дрібніші параболічні ямки меншої глибини, ніж на зламах не експлуатованих
                  сталей. По-друге, в міру зростання міцності сталі розміри параболічних ямок


                  на  її  зламі  зменшувався,  що  є  ознакою  зниження  її  запасу  пластичності
                  внаслідок деградації. По-третє, на фоні одноманітного рельєфу з параболічних


                  ямок  зсувного  характеру  на  зламі  спостерігали  фрактографічні  елементи  у

                  вигляді великих і плитких ямок зсуву, які пов’язали з дефектами, утвореними

                  на етапі експлуатації сталей на газогонах (рис. 4.18 б–г). Ці великі за площею

                  плиткі  ямки  істотно  витягнені  у  напрямі  зсуву  і  на  їх  твірних  поверхнях

                  виявили рельєф, який, як правило, вважають слідами виходу смуг ковзання на
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214