Page 70 - Дисертація ГРЕДІЛЬ_ФМІ
P. 70
70
технічними умовами ТУ У 26.1-02070855-003:2010 наявністю внутрішнього
шару скловолокна марки Т-10-80. На робочу поверхню зразка із короткою
тріщиною наносили покриття, витримуючи зразок під тривалим статичним
навантаженням впродовж доби до повного формування покриття і набуття
ним відповідних функціональних властивостей. Встановлено, що втомні
характеристики сталі 17Г1С із таким покриттям, а саме пороговий розмах
КІН та границя втоми, зросли в середньому удвічі для тріщин до 0,32 мм.
Ефект гальмування зменшується зі зростанням довжини тріщини, і для
тріщин довжиною 0,99…1,22 мм поріг K th зріс лише на 20%, а поріг втоми
на 35%. Метод приблизно однаково ефективний для сталі як у вихідному
стані, так і після тривалої експлуатації, тому застосовний при втраті
цілісності та потребі заміни захисного покриття діючих трубопроводів.
Недоліком методу є його низька ефективність для тріщин понад 1 мм та
доволі вузька область застосування.
1.3 Аналіз чутливості характеристик опору крихкому руйнуванню
сталей до їх експлуатаційної деградації
Експлуатація сталей за сумісної дії робочих навантажень та
корозивно-наводнювальних середовищ призводить до деградації їх
властивостей, серед яких особливо виділяють опір ВО, бо це ключова
характеристика сталі, що забезпечує цілісність конструкції, а низький опір
ВО створює ризики передчасного крихкого руйнування. Про окрихчення
металу першочергово судять за зміною їх характеристик пластичності та
ударної в’язкості.
У роботі [25] якісно узагальнили чутливість різних механічних
характеристик сталі до її експлуатаційної деградації, яка, як відомо,
першочергово спричиняє окрихчення сталі. Як видно з рис 1.10, твердість та