Page 79 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 79
79
та виникає напіврідке, а іноді й напівсухе тертя. У таких умовах різко зростає
швидкість зношування робочої поверхні валу та підшипника, що негативно
впливає на ресурс двигунів. Зносу корінних шийок колінчастого валу сприяють
сила інерції та відцентрова сила. Тиск газів та інерційна сила передають колін-
частому валу поштовхи, скручують його та згинають, викликаючи пружні де-
формації. Внаслідок пружних деформацій у валі виникають внутрішні напру-
ження. При збігу періодів та напрямків тиску газів та інерційної сили, з одного
боку, і внутрішніх пружних напружень – з іншого, амплітуда коливань валу
зростає, що призводить до утворення в найбільш напружених місцях (галтелях
та щоках) втомних тріщин, розвиток яких може викликати поломку валу.
Зношування корінних шийок значною мірою залежить від неспіввісності
корінних підшипників і шийок, колінчастого валу та валу муфти зчеплення, а
також від його незбалансованості, маховика та муфти зчеплення [190]. При
збільшенні динамічних навантажень і числа обертів колінчастих валів двигунів
має місце таке негативне явище, як фретинг. Крім сил тертя, на знос шийок
впливає конструкція валу та його жорсткість. В результаті експлуатації вали
можуть мати такі дефекти: овальність; конусність; прогин; пошкодження
шатунних і корінних шийок (задири, ризики, вм'ятини, хвилястість, сліди
корозії); пошкодження або зношування отворів під болти кріплення маховика;
знос гнізда в торці колінчастого валу під шарикопідшипник валу муфти зчеп-
лення; знос шпонкової канавки; знос маслозгінного різьблення; знос посад-
кових місць під шестірні та шків вентилятора [183-186]. Ресурс деталей
двигунів обумовлений зносостійкістю деталей, що є важливою експлуатацій-
ною характеристикою, яка лімітує термін їхньої служби. Існують різні
технологічні способи відновлення зношених, пошкоджених деталей: механічна
та слюсарна обробка, зварювання та наплавлення, пластичне деформування,
електролітичне нарощування, напилення, припікання, електрофізичні способи
обробки та ін. Проте сьогодні основним напрямком при відновленні деталей
типу "вал" можна вважати нанесення покриттів на зношені його поверхні та
збільшення терміну їхньої служби. Більшість деталей типу "вал" двигунів