Page 77 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 77

77

                      В  процесі  експлуатації  відповідальні  деталі  втрачають  свою  робото-

               здатність  в  результаті  зношування,  механічних  і  корозійних  пошкоджень,  а

               також  внаслідок  втоми  металу.  Проте  більшість  з  них  все  ще  зберігає

               можливість подальшої експлуатації і їх можна продовжувати використовувати

               після  проведення  порівняно  невеликого  об'єму  робіт  по  їх  відновленню,  що

               істотно подовжує їх ресурс. В сучасних умовах витрати на відновлення деталей

               залежать  від  конструктивно-технологічних  особливостей  деталей  і  характеру

               наявних у них дефектів і становлять 5 – 30% від вартості нових деталей. Еконо-

               мічна ефективність відновлення деталей, порівняно з їх виготовленням, визна-

               чається  багатьма  чинниками.  При  відновленні  деталей  значно  зменшуються

               затрати на матеріали. Якщо затрати на матеріали і отримання заготовок під час

               виробництва установок становлять, як правило, 70...75 % від їх вартості, то при

               відновленні  деталей  –  1...12  %  (залежно  від  обраного  способу  відновлення).

               Значно знижуються затрати, пов'язані з механічною обробкою деталей, оскіль-

               ки  лише  поверхні,  що  мають  знос  або  механічні  пошкодження,  потребують

               такої обробки. Відновлення деталей дає змогу зменшити потреби у виробництві

               запасних частин і скоротити витрати на їх придбання, які становлять 40–60 %

               від собівартості капітального ремонту виробничих ліній.

                      Сьогодні в Україні та й у цілому світі панують тенденції, спрямовані на

               зменшення  використання  сировинних  матеріалів  шляхом  раціонального  їх

               використання  та  на  поліпшення  якості  і  конструкційних  характеристик

               вироблених з них деталей машин та механізмів з врахуванням тривалого часу їх

               експлуатації за жорстких умов роботи [187]. Зараз існує потреба в розробленні

               нових  технологій  і  матеріалів  для  реставрації  спрацьованих  і  поліпшення

               експлуатаційних властивостей нових деталей [188].

                      Проблему  енергозбереження  найефективніше  можна  вирішити  під  час

               впровадження  технологій  поверхневого  зміцнення.  Зміцнюючі  покриття  та


               технології  є  найбільш  пріоритетним  напрямом  розвитку  у  сучасному  двигуно-
               будуванні.  Несправності  та  дефекти  деталей  двигунів  впливають  на  його


               технічний  стан.  Як  показав  аналіз  різних  груп  деталей  двигунів  кількість  та
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82