Page 77 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 77
77
В процесі експлуатації відповідальні деталі втрачають свою робото-
здатність в результаті зношування, механічних і корозійних пошкоджень, а
також внаслідок втоми металу. Проте більшість з них все ще зберігає
можливість подальшої експлуатації і їх можна продовжувати використовувати
після проведення порівняно невеликого об'єму робіт по їх відновленню, що
істотно подовжує їх ресурс. В сучасних умовах витрати на відновлення деталей
залежать від конструктивно-технологічних особливостей деталей і характеру
наявних у них дефектів і становлять 5 – 30% від вартості нових деталей. Еконо-
мічна ефективність відновлення деталей, порівняно з їх виготовленням, визна-
чається багатьма чинниками. При відновленні деталей значно зменшуються
затрати на матеріали. Якщо затрати на матеріали і отримання заготовок під час
виробництва установок становлять, як правило, 70...75 % від їх вартості, то при
відновленні деталей – 1...12 % (залежно від обраного способу відновлення).
Значно знижуються затрати, пов'язані з механічною обробкою деталей, оскіль-
ки лише поверхні, що мають знос або механічні пошкодження, потребують
такої обробки. Відновлення деталей дає змогу зменшити потреби у виробництві
запасних частин і скоротити витрати на їх придбання, які становлять 40–60 %
від собівартості капітального ремонту виробничих ліній.
Сьогодні в Україні та й у цілому світі панують тенденції, спрямовані на
зменшення використання сировинних матеріалів шляхом раціонального їх
використання та на поліпшення якості і конструкційних характеристик
вироблених з них деталей машин та механізмів з врахуванням тривалого часу їх
експлуатації за жорстких умов роботи [187]. Зараз існує потреба в розробленні
нових технологій і матеріалів для реставрації спрацьованих і поліпшення
експлуатаційних властивостей нових деталей [188].
Проблему енергозбереження найефективніше можна вирішити під час
впровадження технологій поверхневого зміцнення. Зміцнюючі покриття та
технології є найбільш пріоритетним напрямом розвитку у сучасному двигуно-
будуванні. Несправності та дефекти деталей двигунів впливають на його
технічний стан. Як показав аналіз різних груп деталей двигунів кількість та