Page 78 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 78
78
конструктивна значимість деталей типу "вал" є визначальними у забезпеченні їх
працездатності. З усіх відновлюваних типорозмірів деталей – 60% складають
деталі типу "вал" (рис. 1.17) [180].
5 6 7 Рисунок 1.17 – Статис-
4
тика виходу з експлуатації де-
3 талей двигунів: 1 – вали (60 %);
2 – сальники (20 %); 3 – колеса
1 (10 %); 4 – підшипники (8 %);
2 5 – корпуса (6 %); 6 – втулки
(4 %); 7 – кронштейни (2 %).
До деталей типу "вал" двигунів відносяться, як власне вали (колінчастий,
розподільний), так і деталі, що мають конструктивні поверхні характерні для
валів (осі, шворні, втулки, шківи та ін.). Серед деталей двигунів найчастіше
виходять із ладу і вимагають ремонту колінчасті та розподільчі вали.
Через використання низькоякісних олив, відсутність належного контролю
їх рівня відсутності належного контролю рівня оливи та несвоєчасної заміни
фільтрів, тривалої роботи двигуна на максимальних обертах і т.д, 10-15% колін-
частих валів отримують пошкодження корінних або шатунних шийок у вигляді
тріщин, глибоких задирів, розмір яких доходить до 3...3,5 мм в діаметрі, такі
колінчасті вали не підлягають відновленню за допомогою стандартних методик
[181, 182, 189].
У процесі експлуатації знакозмінні навантаження, що діють на вал,
викликають тертя та зношування його шийок; вигини та скручування в
результаті згинальних, крутильних та осьових його коливань, втомні руйнуван-
ня у місцях переходу шийок у щоки й у місцях виходів мастильних каналів.
Зношування шийок валу в цілому визначає термін їх служби. Шийки валів у
парі з підшипниками працюють в умовах динамічних знакозмінних наванта-
жень [189]. Поєднання шийка валу – підшипник працює в умовах гідродинаміч-
ного мастила. Стабільність режиму гідродинамічного тертя часто порушується