Page 78 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 78

78

               конструктивна значимість деталей типу "вал" є визначальними у забезпеченні їх

               працездатності.  З  усіх  відновлюваних  типорозмірів  деталей  –  60%  складають

               деталі типу "вал" (рис. 1.17) [180].


                                5       6     7                                  Рисунок  1.17  –  Статис-
                       4
                                                                         тика  виходу  з  експлуатації  де-

               3                                                         талей двигунів: 1 – вали (60 %);

                                                                         2 – сальники (20 %); 3 – колеса


                                                                     1   (10 %); 4 – підшипники (8 %);
                  2                                                      5  –  корпуса  (6  %);  6  –  втулки

                                                                         (4 %); 7 – кронштейни (2 %).



                      До деталей типу "вал" двигунів відносяться, як власне вали (колінчастий,


               розподільний), так і  деталі, що  мають конструктивні поверхні характерні  для
               валів  (осі,  шворні,  втулки,  шківи  та  ін.).  Серед  деталей  двигунів  найчастіше


               виходять із ладу і вимагають ремонту колінчасті та розподільчі вали.
                      Через використання низькоякісних олив, відсутність належного контролю


               їх  рівня  відсутності  належного  контролю  рівня  оливи  та  несвоєчасної  заміни

               фільтрів, тривалої роботи двигуна на максимальних обертах і т.д, 10-15% колін-

               частих валів отримують пошкодження корінних або шатунних шийок у вигляді

               тріщин, глибоких задирів, розмір яких доходить до 3...3,5 мм в діаметрі, такі

               колінчасті вали не підлягають відновленню за допомогою стандартних методик

               [181, 182, 189].

                      У  процесі  експлуатації  знакозмінні  навантаження,  що  діють  на  вал,

               викликають  тертя  та  зношування  його  шийок;  вигини  та  скручування  в

               результаті згинальних, крутильних та осьових його коливань, втомні руйнуван-

               ня  у  місцях  переходу  шийок  у  щоки  й  у  місцях  виходів  мастильних  каналів.

               Зношування  шийок  валу  в цілому  визначає  термін  їх  служби. Шийки  валів у

               парі  з  підшипниками  працюють  в  умовах  динамічних  знакозмінних  наванта-

               жень [189]. Поєднання шийка валу – підшипник працює в умовах гідродинаміч-

               ного мастила. Стабільність режиму гідродинамічного тертя часто порушується
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83