Page 62 - Microsoft Word - Дисертація_Винар_end
P. 62
62
Аналіз моделей, теорій і закономірностей, викладених вище, дає змогу
сформулювати чинники, які активно впливають на основні процеси
корозійно-механічної взаємодії в умовах тертя (рис 1.2) [6], зокрема
механічні або експлуатаційні умови, властивості середовища у якому
експлуатується фрикційна пара, електрохімічні властивості поверхні та
структурно-фазовий стан поверхневих шарів з їх фізико-механічними
властивостями.
Для підвищення працездатності вузлів тертя часто неприпустимо
довільно змінювати перші два фактори, тоді як коректно підібравши матеріал
поверхні чи середовища можливо в рази підвищити опір трибокорозії.
Проблема модифікації поверхонь тертя шляхом нанесення
зносостійких твердих покриттів досить складна, оскільки на сьогодні існує
значна кількість принципово різних способів нанесення покриттів, склад і
властивості яких можуть варіюватися в широкому діапазоні.
1.5.1 Трибокорозійна поведінка різних типів покриттів
Відомі різні способи нанесення зносостійких і антифрикційних
покриттів [13, 24] (див. табл.1), що дозволяють істотно зменшити знос в
парах тертя, що працюють в умовах сухого або рідинного та граничного
зношування, значно менше даних із використання таких покриттів в умовах
корозійно-механічного зношування.
Широко розповсюдженими методами нанесення покриттів для
відновлення деталей машин, їх захисту від зношування та корозії є:
газотермічне напилювання [88, 127, 217-225], плазмоелектролітичне
оксидування (ПEO) [118, 226-231], покриття нанесене випаровуванням (PVD)
[33, 45, 230-235], багатошарові покриття [63, 94, 236-239], модифікація
поверхні азотуванням [25, 68, 73, 74, 91, 240-243], гальванічні покриття [41,
80, 103, 119, 244-245], плазмопорошкова наплавка [128, 251, 252] та інші.