Page 130 - Dys
P. 130

130

                                                           РОЗДІЛ 5

                          ВПЛИВ УМОВ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТА НАВОДНЮВАННЯ НА

                       ЧУТЛИВІСТЬ ТРУБНИХ СТАЛЕЙ ДО ВОДНЕВОЇ КРИХКОСТІ,

                            РОЗШАРУВАННЯ ТА АНІЗОТРОПІЇ ВЛАСТИВОСТЕЙ,

                                         СПРИЧИНЕНОЇ ВАЛЬЦЮВАННЯМ





                         На     основі      аналізу      фізико-механічних         характеристик         металу

                  демонтованих  фрагментів  магістральних  газопроводів  виявлено,  що  під  час

                  тривалого  напрацювання  відбувається  зміна  механічних  властивостей

                  внаслідок  сумісного  впливу  корозивних  середовищ  і  робочих  навантажень,

                  який  інтенсифікує,  насамперед,  вичерпування  пластичності  та  виникнення

                  мікропошкоджень [110, 119–121]. Відомі праці [120, 121, 195, 196], у яких ці

                  зміни  пов’язують  саме  із  наводнювальним  впливом  технологічного

                  середовища  або  ґрунтових  розчинів  та  запропоновано  методи  урахування

                  впливу  наводнювання  та  особливостей  шарувато-водневого  розтріскування

                  металу.

                         Слід зазначити, що текстура вальцьованих сталей також значно впливає

                  на  ступінь  деградації  їх  структури  і,  відповідно,  на  інтенсивність  шарувато-

                  водневого  і  корозійного  розтріскування,  міжкристалічної  та  кавітаційної

                  корозії, а також зниження тріщиностійкості (в’язкості руйнування) [110, 121].

                  Таке погіршення властивостей сталей магістральних газопроводів у поєднанні

                  зі  складним  напруженим  станом  різко  підвищує  ризик  аварійних  відмов,

                  спричинених їх непрогнозованим руйнуванням [110, 196].

                         Формування  текстури  як  на  мікро-,  так  і  на  макрорівнях  зумовлене

                  технологією  отримання  та  деформування  листа  під  час  виготовлення  труб.

                  Відомо,  що  її  важко  уникнути  навіть  у  сучасному  технологічному


                  виробництві.  Це  є  підставою  для  узагальнення  і  прогнозування  можливих
                  характерних пошкоджень з урахуванням структурно-текстурних особливостей
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135