Page 62 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 62

62

                         В  робочих  лопатках  напруження  пропорційні  квадрату  частоти

                  обертання ротора. Під час обертання ротора в лопатках виникають відцентрові

                  сили,  які  спричиняють  найбільші  статичні,  динамічні  і  знакозмінні

                  напруження.  Напруження  розтягу  тим  більші,  чим  більша  площа  перерізу  і

                  довжина  робочих  лопаток, діаметр  ободу  диска  (або  ротора), на  якому  вони

                  закріплені,  і  частота  обертання  ротора  турбіни.  Бандажі  спричиняють

                  додаткові відцентрові навантаження робочих лопаток.

                         Окрім коливань від вібрацій лопаткам властива власна частота коливань,

                  що  залежить  від  моменту  інерції  їх  перерізу,  довжини  і  маси,  жорсткості  їх

                  кріплення  і  форми  кривої  прогину  [148].  За  резонансу  істотно  зростає

                  амплітуда їх  коливань  і  величина напружень  в околі хвостовиків лопаток.  В

                  часі експлуатації в лопатках окрім тангенціальних коливань виникають ще й

                  аксіальні  та  крутильні.  Якщо  частота  збурених  коливань  наближається  до

                  частоти  їх  власних  коливань,  то  амплітуда  коливань  зростає,  лопатки

                  перенавантажуються  і  руйнуються  [149].  Пошкодження  хвостовиків робочих

                  лопаток звикло відбувається через появу та ріст тріщин в околі концентраторів

                  напружень [150].

                         Зрозуміло, що всі перелічені чинники впливу змінюють мікроструктуру


                  тривало експлуатованих  теплотривких низько- і високолегованих  сталей, яка
                  визначає  їх  механічні  та  електрохімічні  властивості,  характеристики  утоми,


                  статичної та циклічної тріщиностійкості тощо.



                         1.2.2  Структурно-фазовий стан теплотривких сталей



                         1.2.2.1 Низьколеговані сталі головних парогонів ТЕС

                         Парогони виготовляють із низьколегованих сталей (12Х1МФ, 15Х1М1Ф,

                  12Х2МФСР  тощо)  [151–156]  з  широким  діапазоном  мікроструктур  (бейніт-

                  мартенситною,  бейнітною,  ферит-бейнітною,  ферит-перлітною  та  ферит-

                  карбідною)  у  вихідному  стані  [32,  139–142,  157–159].  Основним  елементом

                  зміцнення  фериту  є  молібден.  Хром  утворює  стійкі  карбіди  і  перешкоджає
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67